5,6,7, Arkitekturvandring i Kvadraturen.JPG

Arkitekturvandring i Christiania

Da Oslo var en provinsby i det dansk-norske riket
Byvandring

Christian 4 (1577–1648), konge i Danmark-Norge fra 1588 til 1648, grunnla byen Christiania i 1624 etter renessansens idealer om geometrisk orden, og sporene etter dansketiden er fremdeles tydelige. De bevarte strukturene og bygningene fra den snart 400 år lange historien gjør området, som i dag kalles Kvadraturen, til en fantastisk historiebok.

Elevene finner eksempler på hvordan greske og romerske arkitekturuttrykk fra antikken har påvirket arkitekturen i Christiania. De jakter på fysiske spor fra dansketiden og får se at området skiller seg ut både på kartet og i terrenget med sine rette og brede gater. Elevene reflekterer over renessansens idealer i forhold til idealer i vår tid.
De lærer om hvordan folk levde i Christiania på 1600-tallet og får høre om ildebranner, kriger, avstraffelsesmetoder, koleraepidemier og pikante intriger byens borgere imellom.

Aktuelt med hensyn til læreplanen, generell del 1–10:

Samfunnsfag:

  • Som menneske inngår vi i ein historisk samanheng, og ei lang rekkje historiske hendingar har påverka utviklinga av samfunnet.

Historie, kompetansemål etter 7. trinn:

  • Hovudområdet dreier seg om å utvikle historisk oversikt og innsikt, og undersøke og drøfte hvordan menneske og samfunn har forandret seg gjennom tidene.
  • Fortelle om hovedtrekk ved samfunnsutviklingen i Norge fra vikingetiden til slutten av dansketiden og gjøre  greie for et sentralt tema i denne perioden
  • Finne informasjon om greske og romerske samfunn i antikken og finne døme på korleis kulturen deira har påverka vår eiga tid

Kunst og håndverk, kompetansemål etter 10. trinn:

  • Forklare hva som påvirker utformingen av et bygg
 Tid:   1 time
 Info:  godt med klær etter vær
 Klassetrinn:  ungdomsskolen
 Antall elever:  maks 30
 Sted:  oppmøte Nasjonalmuseet – Arkitektur, Bankplassen 3
 Periode:  vår, sommer og høst
 Fag:  samfunnsfag/historie, kunst og håndverk