Y-formet blokk med stort verk av Picasso i fasadefronten
Høsten 2020 åpner utstillingen om arkitekten Erling Viksjø og hans kunstnersamarbeid. Y-blokka i Regjeringskvartalet, ca. 1969.
Foto: Teigens fotoatelier. Arkitekt: Erling Viksjø.

Visning av nyervervelser, kroppslig tilnærming til arkitektur og utstilling med Erling Viksjø er noe av det du kan oppleve i 2020.

Velkommen tilbake!

Våre visningssteder har åpnet igjen!

Nasjonalmuseet følger myndighetenes retningslinjer, slik at det skal være trygt å besøke museet:

Les mer om retningslinjene her

Siden åpningen av det nye Nasjonalmuseet er utsatt til våren 2021 på grunn av forsinkelser i Statsbyggs byggprosjekt, justeres programmet for 2020.

Smakebiter fra samlingen i alle sjangre

Sommeren 2020 vil vi invitere publikum inn i Nasjonalmuseet – Arkitektur for å oppleve smakebiter fra Nasjonalmuseets samling. Blant annet vil vi presentere en rekke nyervervelser innen kunst, design og arkitektur fra det siste året.

Allerede nå kan du se miniutstillingen Ola Mørk Sandvik – en norsk Bauhaus-elev som viser nyervervelsen av Sandviks fotoalbum, dokumenter og brev fra hans tid ved Bauhaus-skolen.

Mann på motorsykkel, på 1930-tallet.
Den norske arkitekten Ola Mørk Sandvik studerte ved Bauhaus-skolen i Dessau og deretter i Berlin. Bilde fra Sandviks fotoalbum.

Arkitekten Erling Viksjø og kunstnerne

25. september åpner utstillingen Arkitekten Erling Viksjø og kunstnerne. Dette er en utstilling om arkitekten Erling Viksjøs samarbeid med mange kunstnere, som Hannah Ryggen, Inger Sitter, Odd Tandberg, Pablo Picasso og Carl Nesjar. Regjeringskvartalet og den mye diskuterte Y-blokka vil stå sentralt. Viksjøs mindre kjente praksis som billedkunstner kommer også frem i lyset.

Veneziabiennalen

Nasjonalmuseet har ansvaret for utstillingen i Den nordiske paviljongen på arkitekturbiennalen i Venezia dette året. Tema for biennalen handler om hvordan arkitekter kan skape nye fellesskap. Nasjonalmuseet samarbeider med det norske arkitektkontoret Helen & Hard om utstillingen. Det fullstendige konseptet presenteres våren 2020. Utstillingen i Venezia åpner 29. august.

Den nordiske paviljongen i Venezia.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Ungdom leker og prøver ut arkitekturiske strukturer med klosser og geometriske figurer
Utforskning av en armert betongbjelke.
Foto: Roberto Di Trani

Wilhelm von Hanno

Wilhelm von Hanno er en av 1800-tallets viktigste og mest produktive arkitekter. Gjennom en serie små og store ervervelser de siste årene har Nasjonalmuseet bygget opp en stor von Hanno-samling med både arkitektoniske tegninger og fascinerende reportasjelignende skissebøker.

28. februar åpnet en liten utstilling som markerer denne satsningen. Her kan du se flere av de fantastiske skissebøkene, samt tegninger fra hovedverk som Trefoldighetskirken (1850–58), Grønland kirke, skole og brannstasjon (1864–69) og Norges Geografiske oppmåling (1876-79).

Tegning i gråtoner av et kirkebygg med kuppel
Wilhelm von Hanno, Trefoldighetskirken i snø, ant. 1850.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Boligideer

Den faste utstillingen Boligideer viser norske arkitekters utforsking av nye boformer og byplanideer i boligprosjekter. Gjennom modeller, tegninger og fotografier fra samlingen gir utstillingen Boligideer innsikt i moderne norsk bolighistorie.

Trehusboliger med barn på sykkel foran
Skjettenprosjektering IS, «Skjettenbyen», 1965.
Foto: Ukjent

Utstillinger på turné

I tillegg turnerer Nasjonalmuseet i hele 2020 med utstillingene Visuelle nabolag, Gerhard Munthe – Eventyrlige interiører og Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen, en utstilling som viser 26 originalskulpturer av Vigeland.

Mer informasjon om utstillinger og visning av nyervervelser kommer snart!