Daniela Cabrera og Leonardo Basilio i Lyshallen
Foto: Den Norske Opera & Ballett / Jörg Wiesner
  • 8., 9., 10. mars 2024
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Forestillingene er dessverre utsolgt.

Det ikoniske maleriet «Brudeferd i Hardanger» kommer til liv som ballett i Lyshallen i Nasjonalmuseet.   

For 171 år siden ble det laget en ballettforestilling, inspirert av Tidemand og Gudes verk Brudeferd i Hardanger (1848). I mars kan du oppleve utdrag fra den opprinnelige balletten, i samspill med en moderne nytolkning. Forestillingen er et samarbeid mellom Den Norske Opera & Ballett og Nasjonalmuseet. FRIKAR er samarbeidspartner i nytolkningen.      

Adolph Tidemand og Hans Gude, «Brudeferd i Hardanger», 1848
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

– Når våre to institusjoner endelig lager en forestilling sammen, er det dialog som er nøkkelen – mellom bildekunsten og dansen, mellom tradisjonen og det nyskapte, og mellom de ulike ideene om «det norske», sier ballettsjef ved Den Norske Opera & Ballett Ingrid Lorentzen. 

Gjenskaping og nytolkning

Forestillingen berører temaer som tilhørighet, utenforskap – og kjærlighet. Balletten består av to deler. I første del gjenskaper koreograf Dinna Bjørn partier av August Bournonvilles originalballett. Den presenteres med komponist Holger Simon Paullis (1810–1891) originale musikk, som ikke har blitt framført siden forestillingen sist ble satt opp i 1929. I del to vises en nytolkning laget av koreograf Melissa Hough, med spesialkomponert musikk av Peter Baden. Kunstner Ahmed Umar har designet kostymene til begge delene.   

– Tenk at et av de mest kjente maleriene i Nasjonalmuseet i sin tid var inspirasjon for en populær ballett! Vi gleder oss veldig over samarbeidet med Nasjonalballetten i Lyshallen, og ikke minst til å vise en glemt, men viktig del av historien om Brudeferd i Hardanger, sier direktør i Nasjonalmuseet Ingrid Røynesdal.  

Originalballetten 

«Brudeferd i Hardanger». Clara Rasmussen som bruden og Christian Christensen som brudgommen.
Foto: Peter Elfelt

Skaperen av originalballetten var den danske koreografen August Bournonville (1805–1879), som har en sentral plass i internasjonal balletthistorie og dansk kulturliv. Ballettforestillingen ble oppført første gang i 1853 ved Det Kongelige Teater i København. Den ble svært populær, og framført hele 173 ganger. I Norge har dette verket aldri blitt satt opp i sin originale versjon, sannsynligvis fordi den ble sett på som en dansk tolkning av «det norske» i en tid da det var sterke krefter for at landet skulle bli en egen nasjon. Norge var på denne tiden i union med Sverige, men fremdeles kulturelt påvirket fra tiden under dansk styre. En rekonstruksjon av balletten, koreografert av Flemming Flindt med musikk av Egil Monn-Iversen, ble imidlertid vist på Den Norske Operaen i 1982. 

Sentrale aktører 

Dinna Bjørn, koreograf
Dinna Bjørn (f. 1947, Danmark) er ballettdanser, koreograf, Bournonville-ekspert, og æresprofessor ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun var tidligere ballettsjef ved Nasjonalballetten i Norge (1990–2002) og ved Den finske Nasjonalballetten (2001–08).  

Bjørn er for tiden Bournonville-konsulent for Det Kongelige Teaters Balletskole i København. Hun er fast Bournonville-pedagog og instruktør ved The European School of Ballet i Amsterdam. I 2023 mottok hun The Lifetime Achievement Award i Cattolica, Italia for sitt arbeid med formidling av Bournonville-tradisjonen til yngre generasjoner. 

Melissa Hough, koreograf 
Melissa Hough (f. 1985, USA) er solist ved Nasjonalballetten, og koreograf. Hun har tidligere vært førstesolist ved Boston Ballet og Houston Ballet. Hough begynte i Nasjonalballetten i 2013, og ble utnevnt til solist i 2014. I 2017 ble hun tildelt Skipsreder Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris for innsatsen som solist og koreograf i Norge.   

Som koreograf har Hough skapt koreografi i Norge og USA både på oppdrag og på eget initiativ. Hun har tidligere koreografert ballettene Epic Short (2016), Bout of the Imperfect Pearl (2019), og 5 Ballerinas (2020). I 2023 regisserte og koreograferte hun kortfilmen Diary 20. 

Ahmed Umar, kostymedesign 
Ahmed Umar (f. 1988, Sudan) har en master i medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. Han arbeider innenfor ulike materialer og uttrykksformer. 

Umars kunst har blitt vist ved blant annet Sydney-biennalen og Nasjonalmuseet (2020), og i soloutstillingenGlowing Phalangesved Kunstnernes Hus i Oslo og Bergen Kunsthall (2023).  Ved Valdres Folkemuseum vises for tiden hans egendesignede bunad (2018), med elementer fra Sudan og Hallingdal. Umars skulpturer inngår i utsmykkingen i det nye regjeringskvartalet. Hans verk er kjøpt inn til Nasjonalmuseets samling og andre nasjonale museer. 

Peter Baden, komponist, lyddesign og musikalsk ansvarlig
Peter Baden (f. 1979, Norge) er komponist og musikkprodusent. Han har hatt det musikalske ansvaret for forestillinger ved blant annet Nationaltheatret og Den Nationale Scene, vunnet flere Heddapriser, og skrevet bestillingsverk for Ultimafestivalen, Festspillene i Bergen og Nord-Norge, og forestillinger for Den Norske Opera & Ballett. 

Badens komposisjoner for orkestre har blitt framført av blant annetBergen Filharmoniske Orkester og Kammersymphonie Berlin. Han har laget musikk til film, TV og flere Netflix-serier, blant annet «Julestorm» (2022) og «Midtsommernatt» (2024). Baden har laget musikken til Nasjonalmuseets nye audioguide. 

Dansere fra Nasjonalballetten og Frikar
I Dinna Bjørns versjon av Bournonvilles Brudeferden i Hardanger danser Nasjonalballettens Xander Parish, solist, Ricardo Castellanos, solist, Leonardo Basilio, Daniela Cabrera, Sonia Vinograd, Idun Sofie Bækken og Kristian Alm, tidligere danser i Nasjonalballetten. 

I Melissa Houghs nyskapte ballett er danserne fra første del med sammen med Nasjonalballettens Yolanda Correa, solist, Patrick Blomberg, samt Hallgrim Hansegård og Marnie Fiebig som er del av dansekompaniet  FRIKAR

Øvrige bidragsytere
Scenograf: Even Børsum 
Animatør: Kristin Bøyesen 
Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen
Musiker: Sara Övinge
Musikk transkripsjon/arrangering/programmering: Knut Sævik og Lars Monstad 
Musikk til del 1 av balletten: Holger Simon Pauli 


Kostymeproduksjon: Johanna Sutinen 
Modist/krone: Ellen Thommessen
Konsept: Nina Denney Ness, kurator formidling 

Samproduksjon
Produksjonen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Den Norske Opera & Ballett, og er en del av Nasjonalballettens satsing KOREOGRAFI: Artemisia. Navnet er hentet fra maleren Artemisia Gentileschi som også er representert i Nasjonalmuseets samlingspresentasjon. 

Presseomtale

– Med kraftfull koreografi, vacker musik och politisk underton, har koreograferna Melissa Hough och Dinna Bjørn i föreställningen Brudeferd i Hardanger för Nasjonalbaletten i Oslo inte bara utforskat nationalromantisk estetik, men även det framtida hotet mot naturen.

Danstidningen, 11.4.2024

Har du spørsmål om forestillingen?