Utstillinger og aktiviteter

Løype! På sporet av en identitet

Nasjonalgalleriet 30. november 201311. mars 2014

Som et apropos til Tour de Ski og OL i Sotsji vises en liten utstilling i prosjektrommet i Nasjonalgalleriet. Den dreier seg om fenomenet langrenn. For å belyse problematikken rundt langrennssportens funksjon som nasjonal identitetsbærer og enhetssymbol har vi fått hjelp av en toppidrettsutøver, en ekskonge og en eksdronning i skiløypa, unge aktive skiløpere og barn fra en flerkulturell 6. klasse. To av kunstnerne har også kommentert egne verk. Utstillingen gir en sjelden anledning til å knytte en link mellom to kulturarenaer – kunstmuseum og toppidrett – som vanligvis anses for å stå hverandre fjernt.

De utvalgte bildene viser skiløpere i ulike settinger – fra en rolig kontemplativ skitur til en presset konkurransesituasjon. I Tore Hansens monumentale tresnitt Fiskebein fra 2010 kjemper skiløperne seg oppover bakken, og det ser ut som om førstemann hever armene seierssikkert. Ingebjørg Une Hagens Renn (1984), som er inspirert av egen deltakelse i Holmenkollmarsjen, skildrer konkurransens drivkraft i massestartløpet på en treffende måte. Den ensomme skigåeren i Runer (1987) nyter skogens fred på sin rolige tur – eller er han, slik Petter Northug oppfatter ham, rett og slett umotivert? Kommentarene i veggtekstene illustrerer hvordan ulik erfaringsbakgrunn farger assosiasjonene til utstillingens hovedverk. I collagen med mindre kunstverk spenner motivene fra skiløpere i eventyr- og sagaillustrasjoner til Ragnvald Blix’ karikaturtegning av skientusiastene dronning Maud og kong Haakon fra 1919

De utvalgte bildene viser skiløpere i ulike settinger – fra en rolig kontemplativ skitur til en presset konkurransesituasjon. I Tore Hansens monumentale tresnitt Fiskebein fra 2010 kjemper skiløperne seg oppover bakken, og det ser ut som om førstemann hever armene seierssikkert. Ingebjørg Une Hagens Renn (1984), som er inspirert av egen deltakelse i Holmenkollmarsjen, skildrer konkurransens drivkraft i massestartløpet på en treffende måte. Den ensomme skigåeren i Runer (1987) nyter skogens fred på sin rolige tur – eller er han, slik Petter Northug oppfatter ham, rett og slett umotivert? Kommentarene i veggtekstene illustrerer hvordan ulik erfaringsbakgrunn farger assosiasjonene til utstillingens hovedverk. I collagen med mindre kunstverk spenner motivene fra skiløpere i eventyr- og sagaillustrasjoner til Ragnvald Blix’ karikaturtegning av skientusiastene dronning Maud og kong Haakon fra 1919.

NG_utsnitt_test3.jpg

Nasjonalgalleriet

Universitetsgata 13, Oslo