Samlinger og forskning

Design og kunsthåndverk

Møbler

Nasjonalmuseets store møbelsamling omfatter mer en 2000 objekter fra middelalderen frem til i dag. Deriblant gjenstander med ulik opprinnelse og størrelse, fra praktfulle store barokkskap til små kister. Sammen med tidstypiske gjenstander av glass, keramikk, smykker og tekstil, viser samlingen den spennende utviklingen av Europas stilhistorie.

Møblene har stor betydning med sin direkte tilknytning til den generelle kunstindustrien og designhistorien (siden vi sier den går til i dag) samt til politikk, økonomi, vitenskap og litteratur. Antikkens og østens kulturer har også vært viktige inspirasjonskilder. På denne måten har objektene stadig utviklet seg. I dag viser møbler ulike produksjonsmetoder og teknikker, noen ganger som en blanding av forskjellige kunsthistoriske epoker.

Materialer og teknikker

Møbler er sjeldent laget kun av ett materiale. For det meste består objektene av en blanding av ulike materialer. Treverk, tekstiler, metaller og glass er blant de viktigste. Men med utvikling av moderne plastmaterialer kommer et nesten uoversiktlig felt av materialtyper i tillegg.

Fremstillings- og dekorasjonsteknikkene er variasjonsrike. Selv om de fleste objektene er bygget på tradisjonelle metoder, gjennomgår teknikkene stadig nye forandringer og forholder seg direkte til den tekniske utviklingen. En av de viktigste oppfinnelsene var dampmaskinen på midten av 1800-tallet. Denne brakte ikke bare en endring av produksjonsteknikker men også produksjonsmengde.

Dekorasjonsteknikkene gjennomgår også forandringer – de blir videreutviklet og ofte revitalisert mange år senere. Treskjæring, finering, preging, dreiing, forgylling, fernissering og bemaling er bare noen av de tusen forskjellige dekorer vi kjenner.

 1. eksempel: Lakkskap
Skap, 1675–1680, England, H 157,5 x B 96,3 x D 48,5 cm

Kabinettskapet er laget i furu og eik på understell i gjennombrutt skåret og forgylt bjørk. Alle skapets flater, samt de to fløydørene, er dekket av lakkarbeider av japansk type: sort bunn med dekormaleri i gullrelieff. Utvendige motiver er krigere med sverd, skjold, rytter, drage og landskap. Innvendig ser vi traner, trær, fugler, blomster m.m.

På begynnelsen av 1600-tallet, da det ostindiske handelskompaniet begynte å importere øst-asiatiske lakkvarer, ble den europeiske adelen og fyrstedømmene begeistret for de fine og uttrykkssterke lakkarbeidene med former og teknikker i høy kvalitet. Siden de fleste arbeidene kom fra Kina og Japan, fikk denne typen gjenstander også betegnelsen «chinoiserie». Objekter som møbler, skåler og skrin var veldig kostbare, derfor prøvde europeiske håndverkere tidlig å kopiere lakkarbeider.

I tillegg til lakkmaleriene er de gjennombrutte tungeformede messingbeslagene, med siselert dekor av blomster og bladstengler på punslet bunn, et stort dekoraktivt element på skapet.

2. eksempel: Skrin
Skrin, 1650–1750, Tyskland, H 18 x L 34 x B 21cm

Skrinet hører med stor sannsynlighet til de såkalte Römhilder-skrinene som stammer fra regionen utenfor Römhild i Thüringen i Tyskland. I dag kjenner vi til seksti eksempler av denne skrintypen. Alle Römhilder-skrinene har samme konstruksjonsprinsipper og utforming, og ble antakeligvis laget mellom 1550 og 1750. Først og fremst ble skrinene brukt som skattkister, smykkeskrin eller skriveskatoller. Alle er små og pyntet med hvit alabast, sort farget tre (antakelig som ibenholtimitasjon) og viser en arkitektonisk oppbygning ved hjelp av pålimte dekorasjonselementer av blant annet arkader, buer og fremskutte halvsøylepar.

3. eksempel: Skap
Skap, 1736, Tyskland, H 176 x B 90 x D 44,5 cm

Skapet er forsiret ved hjelp av beiset og fernissert jakaranda tre, marketeri og dreid dekor. Marketeri er en dekorasjonsteknikk hvor man setter forskjellige typer finer ved siden av hverandre slik at de former et mønster, bilde eller en mosaikk. Til forskjell fra intarsia, ligger marketeri på et bæremateriale, en intarsia er derimot et innleggsarbeid.

Marketerier og intarsia omfatter også andre materialer enn tre, som for eksempel ben, elfenben, perlemor, horn, skilpadde eller metall. Det finnes også eksempler hvor de forskjellige tresortene i et marketeri er beiset for å få sterkere uttrykkskraft. Unike er også arbeider fra Eger, Tyskland, hvor man framstilte skåret og gravert relieffintarsia av høy kvalitet.