Samlinger og forskning

Magnus Wallin

Den svenske kunstneren Magnus Wallin er kjent for sine data-animerte arbeider. Han har særlig gjort seg bemerket med arbeidet «Exit» (1997) som han deltok med på Veneziabiennalen i 2001.

© Magnus Wallin, anon., 2004, filminstallasjon, hver film 2:30 min

Wallin anvender 3D-animasjonsteknikk og motiver fra dataspillenes teknologi, men han bruker også referanser fra kunsthistorien og populærkulturen. Han forsyner seg fritt fra ulike historiske epoker, med et til tider ekstremt uttrykk. Det eklektiske utvalget, hvor elementer i prinsippet ikke hører sammen, men er tvunget til en helhet, gir et absurd og slående inntrykk. På denne måten utvikler han et nytt broket tablå.

Gjennomgående temaer i arbeidene er menneskekroppens sårbarhet i forhold til omgivelsene. Wallin har ved flere anledninger uttalt at utgangspunktet for arbeidene er hans egne mareritt og drømmer. En særegen uhyggestemning preger menneskets kamp i de fremmedgjorte, klaustrofobiske rommene. Wallin synliggjør maktforholdet som eksisterer mellom en perfekt og en deformert kropps funksjonalitet. Kampen står gjerne mellom kontrasterende figurer; den perfekte heroiserende, symmetriske kroppen som en velfungerende, fysisk maskin mot den «defekte» kroppen som har sine synlige mangler og funksjonshindringer. Wallin fremviser et spekter av menneskekroppen som går langt utover hva som presenteres i media, og utfordrer vår oppfatning om de eksisterende kroppsidealer.

I verket anon. (2004) blir vi vitne til at historiske objekter blir levende bevegelige figurer. Fra en bundet tilværelse i arkiver og båser flykter de gjennom uendelige klaustrofobiske korridorer. Installasjonen ble første gang vist i forbindelse med gruppeutstillingen Firewall i Ausstellungshalle zeitgenössische Kunst Münster, Tyskland, 2004.

Magnus Wallin er født 1965 i Sverige. Han bor og arbeider i Malmö, Sverige.


Eva Klerck Gange