Seminar: Grip friheten! Billedkunst og ytringsfrihet i dagens Europa

22. mai 2017
14:00–18:00

Nasjonalgalleriet

Nasjonalmuseet og Oslo Freedom Forum inviterer til seminar om billedkunstens utfordringer som kanal for frie ytringer i dagens Europa. Seminaret inviterer til en selvkritisk refleksjon over hvorvidt vi europeere har tatt ytringsfriheten for gitt, slik at vi nesten ikke merker det når vi står overfor situasjoner der den begrenses, om det er på en subtil eller mer åpenlys måte.

De inviterte foredragsholderne, Barnabás Bencsik (UNG), Vasif Kortun (TYR) og Anda Rottenberg (POL), vil snakke om hvordan kunstinstitusjoner har utviklet seg i henholdsvis Ungarn, Tyrkia og Polen samt om kunstens nåværende stilling og om nyere kunstinitiativer i de respektive landene. De vil også diskutere ansvaret institusjoner, kuratorer og kunstnere har for å fremme et blomstrende og uavhengig kunstliv i dagens samfunn.

De tre foredragsholderne har lang erfaring både som direktører for ulike museer og kunstinstitusjoner og har i tillegg arbeidet med utstillinger og undervisningsprosjekter utenfor sine respektive institusjoner. De har alle omfattende kjennskap til de ulike aktørene innen billedkunsten og kulturpolitikken både nasjonalt og internasjonalt og vil kunne sette sin erfaring inn i et bredere transnasjonalt perspektiv.

Program

  • 14.00 Åpning, Stortingspresident Olemic Thommessen
  • 14.10 Velkommen til Nasjonalmuseet, Sabrina van der Ley
  • 14.20 Foredrag v/Barnabás Bencsik
  • 15.00 Foredrag v/Vasif Kortun
  • 15.40 Foredrag v/Anda Rottenberg
  • 16.20 Kaffepause
  • 16.30 Panelsamtale ledet av Liza Donnelly, med Barnabás Bencsik, Vasif Kortun, Anda Rottenberg og Sabrina van der Ley
  • 17.20 Oppsummering og en siste runde med spørsmål fra publikum
  • 17.30 Mingling og forfriskninger
  • 18.00 Slutt

___________________________________________________

Om Oslo Freedom Forum 2017

Oslo Freedom Forum er en årlig menneskerettighetskonferanse. Hvert år i mai samles et globalt nettverk av ledende stemmer fra akademia, næringsliv, media, kunstverdenen, politikk, teknologi og menneskerettigheter i Oslo. Oslo Freedom Forum har som mål å fremme menneskerettigheter og ytringsfrihet på den internasjonale dagsorden, inspirere til handling gjennom utveksling av ideer, og skape levende internasjonale nettverk. Oslo Freedom Forum skal sette søkelys på udemokratiske og lukkede samfunn, være en arena for læring og inspirasjon, og et forum for diskusjon og relasjonsbygging. Årets konferanse finner sted 22.–24. mai 2017. Mer informasjon om programmet her.

___________________________________________________

Seminardeltakerne

Barnabás Bencsik (f. 1964) er en kurator som bor og jobber i Budapest. Han begynte å engasjere seg i kunstverdenen tidlig på 1990-tallet under Ungarns overgangsperiode etter kommunisttiden. Fra 1990 til 1999 drev han Studio Gallery i Budapest, utstillingsstedet til det ungarske forbundet av unge kunstnere. Mellom 1993 og 1995 jobbet han som programkoordinator ved SCCA–Budapest, på den tiden da institusjonens nettverk for Mellom- og Øst-Europa ble etablert. Videre har han jobbet som sjefskurator på Műcsarnok|Kunsthalle, hvor han bidro til prosjektet for den ungarske paviljongen under den 49. Venezia-biennalen. Han grunnla ACAX-byrået og har ledet det siden 2006, hvor han legger til rette for samarbeidsprosjekter mellom lokale og internasjonale kunstnere. Mellom 2008 og 2013 jobbet han som direktør for Ludwig Múzeum i Budapest, men på grunn av den radikale endringen i ungarsk kulturpolitikk ble ikke åremålet hans der forlenget. I dag jobber han frilans som kurator og foredragsholder, og han driver ACAX som et uavhengig byrå med støtte fra EU-programmer og internasjonale kilder.

Vasif Kortun (f. 1958) sitter i styret til samtidskunstsenteret SALT. I perioden 2011–17 har han jobbet som forskings- og programdirektør ved SALT i Istanbul og Ankara, som også har et omfattende arkiv over både moderne og samtidskunst og arkitektur i Tyrkia. Kortun var den første direktør for både Platform Garanti Contemporary Art Center (2001) og Project Istanbul Museum of Contemporary Art (2001–3), direktør for den 3. internasjonale Istanbul-biennalen (1992) samt meddirektør, sammen med Charles Esche, for den 9. internasjonale Istanbul-biennalen (2005). Mellom 1994 og 1997 jobbet Kortun som den første direktør for The Museum of the Center for Curatorial Studies ved Bard College i USA. Han kuraterte de tyrkiske paviljongene for São Paulo-biennalene i 1994 og 1998 og for Venezia-biennalen i 2007, med kunstneren Hüseyin Alptekin og hans installasjon Don’t Complain. Kortun har skrevet mye om samtidskunst og kulturens kår i dagens Tyrkia for en rekke internasjonale bøker og tidsskrifter, og han har bidratt til å introdusere mange utenlandske kunstnere til Tyrkia og også mange tyrkiske kunstnere til det internasjonale kunstmiljøet.

Anda Rottenberg (f. 1944) er en utstillingskurator og kunsthistoriker. Fra 1993 til 2001 jobbet hun som direktør for det nasjonale samtidskunstgalleriet Zachęta i Warszawa, samtidig som hun jobbet som kurator for den polske paviljongen under Venezia-biennalen 1993–2001 og São Paulo-biennalen 1997–2007. Siden 1980 har hun kuratert mange internasjonale utstillinger, bl.a. Gwangju-biennalen i Sør-Korea, Aspects-Positions 1949–1999: 50 Years of Art in Central Europe (Wien-Budapest-Barcelona-Birmingham, 2000), Warsaw-Moscow (Zachęta, Warszawa/ Tretiakowskaya, Moskva, 2004), Side by Side: Poland-Germany. 1000 Years of Art and History (Martin-Gropius-Bau, Berlin, 2011) og Progress and Hygiene (Zachęta, 2014). Han har gitt ut mange bøker, bl.a. Art in Poland 1945–2005 (2005), Draught: Texts on Polish Art of the 80s (2009) og Miroslaw Balka (2017). Hun har undervist i kuratorfaget ved en rekke akademiske institusjoner, som Bard College i USA og kunstakademiet i Warszawa, og er styremedlem for Manifesta 1-stiftelsen, Muzeum Sztuki i Łódź, det polske nasjonalmuseet i Warszawa og det statlige Auschwitz-Birkenau-museet. I 2015–16 hadde hun et forskningsopphold ved Wissenschaftskolleg zu Berlin.

Liza Donnelly (f. 1955) er en skribent og prisvinnende tegner for New Yorker-magasinet, hvor hun har laget tegninger om kultur og politikk i over 30 år. Hun har bidratt til New York Times og er også en spaltist og tegner for Forbes.com, hvor hun særlig tar opp politiske spørsmål og kvinnerettigheter. Donnelly lager også politiske tegninger for Medium og Politico og er en kulturambassadør for det amerikanske utenriksdepartementet. I 2014 ble Donnelly nominert til Thurber-prisen, som er en amerikansk pris for humoristiske tekster, og i 2015 ble hun tildelt Silver Reuben-prisen.

Sabrina van der Ley (f. 1967) jobber som avdelingsdirektør for samtidskunst ved Nasjonalmuseet, hvor hun har kuratert en rekke utstillinger, bl.a. Ufullførte reiser (2011) og Carlos Garaicoa. Rommets politikk og poesi (2015). Hun har også kuratert utstillingen A Remote Whisper under den 55. Venezia-biennalen i 2013 med Pedro Cabrita Reis. Før hun flyttet til Norge, jobbet hun i en rekke institusjoner som Gesellschaft für Moderne Kunst am Museum Ludwig i Köln og Sammlung Hoffmann i Berlin. Fra desember 2008 til april 2011 jobbet van der Ley som sjefskurator innen samtidskunst ved Hamburger Kunsthalle. Sammen med Markus Richter kuraterte hun de store utstillingene Ideal City – Invisible Cities i Zamość og Potsdam (2006) og Megastructure Reloaded i Berlin (2008). Under oppholdet i Berlin engasjerte van der Ley seg aktivt på det kulturpolitiske feltet som et medlem av kulturstiftelsen Hauptstadtkulturfonds Berlin og av det kunstpolitiske rådet Rat für die Künste. I 2005 mottok hun republikken Polens gylne fortjenestekors for sin innsats for å styrke de tysk-polske forbindelsene innen samtidskunsten.

Meld deg på: