Norway Says-10.jpg
Fra utstillingen. Foto: Nasjonalmuseet / Anne Hansteen Jarre

Norway Says 10

10. mai 2009–23. august 2009

Kunstindustrimuseet

«Norway Says 10» feirer tiårsjubileet til den suksessfulle designgruppen som de siste årene har satt norsk design på verdenskartet. Utstillingen vil vise deres nyskapende møbler, lamper, tekstiler, bruksgjenstander og industridesign. Mønstringen inneholder også en premiere – verdenslanseringen av Up-serien, et belysningssystem for offentlige rom, som Norway Says har designet for det italienske firmaet ewo.

Norway Says består av designerne Espen Voll (f. 1965), Andreas Engesvik (f. 1970) og Torbjørn Anderssen (f. 1975). Navnet Norway Says har de benyttet siden de første gang stilte ut og gjorde suksess på Salone Satellite ved Triennalen i Milano i år 2000.

Designpriser
Designgruppen har møtt stor internasjonal interesse, og de har mottatt en rekke designpriser i inn- og utland, bl.a.; Norsk designråds hederspris (2003), Wallpapers Design Award (2004 og 2009), Bruno Mathson-prisen (2004), og i 2007 den høythengende Torsten og Wanja Söderbergs pris. Den gang uttalte juryen: "Trioen har utviklet sitt formspråk i spenningen mellom strikt reduksjon og minimal form og en lek med myke, sensuelle og organiske former."

Drar andre med seg
Allerede i 2001 påstod fagbladet Svensk Form at Norway Says er det beste som har hendt norsk form siden forrige århundreskifte. Direktøren i Norsk Designråd, Jan R. Stavik, slo i 2002 fast at etableringen av Norway Says hadde vært et stort pluss for det norske designmiljøet: "Det har vært spennende å følge Norway Says. De har dratt andre med seg. Dette er bevis på at det å få frem enere er et poeng også utenfor sporten, fordi det gir den samme effekten. Norway Says har vist at de hele tiden kan levere og begeistre. Igjen. Og igjen."

Overveldende mottakelse
Sommeren 1999 møttes Andreas Engesvik og Espen Voll på en fest og de ble enige om å etablere en designgruppe. På denne tiden var det ikke mange norske designere som gjorde seg bemerket internasjonalt, og de fikk en fantastisk mottakelse på Salone Satellite i Milano i 2000 og i 2001, og også på utstillingen "100% Design" i London. Gruppen ble intervjuet i New York Times, Paris Match, The Independent og Wallpaper Magazine før de ble omtalt i våre egne aviser. Etter hvert fulgte også norske aviser opp. Den totale mottakelsen var overveldende og sikret Norway Says umiddelbar suksess.

Poetisk design
Norway Says skaper enkle, nyminimalistiske møbler og designprodukter med former som appellerer like mye til det emosjonelle som til det funksjonelle. Det er design som både er enkel og kompleks, og ladet med et poetisk uttrykk. Gruppen forholder seg til en internasjonal designkultur, men deres produsenter er enten skandinaviske eller norske, og de springer ut av en revitalisering av Scandinavian Design-idealer som kom på 1990-tallet. Dette kommer best til uttrykk i en ærlig tilnærming til oppgaven, bøyingen av treet og den enkle materialfølelsen.

Revitalisering
Bevisst eller ubevisst har de også vært med på å redde og skape nytt liv i mange eldre, norske fabrikker som LK Hjelle (møbler), Lone Teppeindustri, Gudbrandsdalen Uldvarefabrik, Biri Tapeter og Porsgrunds Porselænsfabrik. Disse fabrikkene har lenge vært med å befeste norsk design og kulturarv, og med Norway Says har de fått en revitalisering og en berømmelse som strekker seg langt ut over Norges grenser

Kurator for utstillingen er Widar Halén.