Utsnitt. Bjørn Winsnes’ fotografier

1. september 2017–14. januar 2018

Nasjonalmuseet – Arkitektur, Hvelvet

Fra 1950-årene markerte en kunstnerisk tendens seg i europeisk arkitekturfotografi. Flere fotografer utforsket arkitektonisk form for å uttrykke seg kunstnerisk. I Norge var Bjørn Winsnes (1925–2012) den viktigste representanten for denne retningen.

Det subjektive blikket på arkitektur

Fotografiene i denne utstillingen viser bygninger av arkitekter som Erling Viksjø, Eliassen og Lambertz-Nilssen, Lund og Slaatto og Geir Grung. Her får du oppleve hvordan Winsnes fremhevet arkitekturens plastiske former og taktile overflater. Flere fotografier framstår som abstrakte komposisjoner. Andre gir en sosial miljøskildring, som var typisk for nordisk arkitekturfotografi i perioden.

Fotografi som kunstform

Utstillingen viser også arbeider av Winsnes som tydeligere kan knyttes til det Ernst Schwitters kalte «skapende fotografi». Allerede fra midten av 50-årene fremmet Winsnes fotografiet som selvstendig kunstart, som del av en gruppe fotografer med blant andre Kjell Sten Tollefsen, Berit Pettersen, Liv Ellingsen, Ivar Øiesvold og Jo Benkow. Kunstneren Gunnar S. Gundersen var en viktig inspirator for dem, spesielt hans ideer om abstrakt komposisjon.

Winsnes var den første fotografen som mottok Statens kunstnerstipend, i 1968. Han var også med å etablere Forbundet Frie Fotografer i 1974. Hittil har hans virke som arkitekturfotograf vært lite behandlet, både i arkitekturhistorisk og fotohistorisk sammenheng. Denne utstillingen belyser hans eksperimenterende holdning, og kaster nytt lys på norsk arkitekturfotografi i overgangen mellom 50- og 60-årene.

 

Nasjonalmuseet – Arkitektur

Adresse: Bankplassen 3

Bestill privat omvisning

Kontakt

Presse: Elise Lund

Utstillingskuratorer: Talette Rørvik Simonsen 

Prosjektleder: Talette Rørvik Simonsen