Fugl på stenMartzstemning original tittel

  • Kunstner: Nikolai Astrup
  • Datering: Mellom 1905 og 1914
  • Betegnelse: Grafikk

Ikke utstilt

Om verket

Nikolai Astrup arbeidet både som maler og grafiker, med hovedvekt på maleri. Hans innsats som grafiker står imidlertid ikke tilbake i originalitet og kunstnerisk kvalitet. Astrup var først og fremst opptatt av landskap. Hans skildringer er nær knyttet til hjemstedet, Jølster i Sunnfjord, som han kjente godt fra barnsben av. Særlig var han fascinert av de ulike stemningene som årstidenes og værets skiftninger gir, med de stedegne landskapsformasjonene som fast referanse. I fargetresnitteknikken fant Astrup et særlig egnet medium for å kunne fastholde deler av et motiv og variere andre. Ved å kombinere avtrykk av en plate som han ikke forandret, med plater hvor han hadde endret deler av motivet og fargene, kunne han skildre forskjellige stemninger, mens landskapet i hovedtrekk var det samme. Dessuten malte Astrup gjerne flere farger på én plate, mens fargegrafikkens sedvanlige metode er å benytte én plate for hver farge. Han malte også ofte direkte på avtrykket. Trykkenes rike koloritt gir hans fargetresnitt en utpreget malerisk karakter.

Alle variantene som Astrup laget av Fugl på stein er vårbilder; forskjellene er hovedsakelig estetiske, samtidig har kunstneren i et brev sagt om to eksemplarer at han tenkte seg det ene som en dageller kveldsstemning og det andre som vårnattsstemning. Bildet har fremtredende dekorative trekk, og den lette, lyriske tonen har gjort dette tresnittet til et av Astrups mest populære.

Tekst: Sidsel Helliesen

Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Kunstner/produsent

Nikolai Astrup

Billedkunstner, Grafiker, Maler, Tegner

Født 1880 i Bremanger, Sogn og Fjordane, død 1928 i Førde

Nikolai Astrup var aktiv som maler og grafiker. Han hentet sine motiver fra Jølster-området og hadde som mål å gjenskape de sterke naturinntrykkene han hadde derifra. 

Astrup vokste opp i Jølster. Her tilbrakte han også omtrent hele sitt liv, kun avbrutt av kunstutdannelse i Kristiania og et år i Paris.

Barndommens naturopplevelser

Astrups far var prest i bygda, og prestegården, hvor familien bodde, var en fuktig og trekkfull gammel bygning. Nikolai Astrup hadde sterk astma, og de dårlige boforholdene forverret sykdommen. Mange netter gikk den unge gutten ut i den kjølige natteluften for å få puste. På disse nattlige vandringene i de sommerlyse nettene brant naturinntrykkene seg fast i minnet. Astrups kunstneriske ambisjon ble å gjenskape fargene og stemningene i naturen, like intenst som han hadde opplevd dem som barn.

Maler og grafiker

Nikolai Astrup betraktet seg selv først og fremst som maler. Likevel er det som grafiker at han kanskje var aller mest original og nyskapende. Astrup begynte med tresnitt i en tid da det bare var Edvard Munch blant norske kunstnere som hadde begynt å eksperimentere med teknikken. I likhet med Munch var Astrup selvlært som tresnittkunstner, men han ble raskt god på teknikken. Astrups første tresnitt er et lite sort-hvitt selvportrett fra 1904. Snart begynte han også å eksperimentere med trykk i farger, noe som krever at man skjærer ut flere treplater og trykker på papiret i flere omganger.

Japansk Jølster-stemning

Fugl på sten er et av Astrups mest populære tresnitt. Dette motivet trekkes ofte frem som et eksempel på at Astrup lot seg inspirere av japanske tresnitt. Selve signaturen, som er skåret i platen og sees til høyre på trykket, synes å imitere plasseringen av skrifttegnene i de japanske tresnittene. Astrup brukte gjerne penselen på det ferdige tresnittet og tilføyde litt maling der han syntes det manglet noe. I Fugl på sten har han for eksempel malt det grønne på grenene og forsterket det grå på stubbene med pensel.

Verksinfo

Datering:
Mellom 1905 og 1914
Andre titler:
Bird on a Stone (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Håndkolorert fargetresnitt på papir
Materiale:
Mål:
  • 475 x 330 mm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motiv:
Motivtype:
Ervervelse:
Kjøpt 1976
Inventarnr.:
NG.K&H.1976.0011
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Nerdrum, Knut Øystein