Sort-hvitt portrett av kunstneren med en tykk kjetting og hengelås rundt halsen
Zanele Muholi. «MaID, Atlanta, 2017». 2017
  • 11. oktober 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet

Difficult Love er et intimt og tankevekkende portrett av den sørafrikanske fotografen og aktivisten Zanele Muholi, om hvordan det er å være lesbisk i Sør-Afrika i dag. Dokumentarfilmen vises i Auditoriet i Nasjonalmuseet som en del av filmserien Motstrøms.

Om filmen

Muholi er ikke-binær (identifiserer seg hverken som kvinne eller mann), og beskriver seg selv som en visuell aktivist. Muholi arbeider for å synliggjøre hvilke utfordringer svarte lesbiske står overfor i Sør-Afrika i dag. Difficult Love er basert på intervjuer med Muholi, familie og venner, og gir en innsikt i hvordan kunstneren arbeider i et svært ladet politisk miljø. Gjennom filmen ser vi Muholi bruke kameraet for å sette fokus på klasse, bakgrunn og seksualitet for å endre oppfatningen av hva det er å være lesbisk melaninrik kvinne i Sør-Afrika i dag.

Om kunstneren

Zanele Muholi (f.1972) er en av de mest anerkjente fotografene i verden i dag, og har hatt større soloutstillinger ved blant annet Tate Modern og Stedelijk. Fra tidlig 2000 har Muholi dokumentert, feiret og synliggjort lesbiske, homofile, trans, skeiv og intersex miljøer i Sør-Afrika. Muholis verk «MaID, Atlanta, 2017» ble kjøpt inn til Nasjonalmuseets samling i 2021, og et av fotografiene er utstilt i vestibylen i det nye Nasjonalmuseet.

Etter visningen blir det en panelsamtale med multikunstner Jae Nyamburah, ustillingsleder ved Fotogalleriet, Miki Gebrelul og billedkunstner Marie Cole. Samtalen blir på norsk og blir moderert av Suzann Boutera Gaber fra Skeiv Verden.

Motstrøms

Presentasjonen av Difficult Love er en del av Motstrøms, en filmserie der Nasjonalmuseet viser filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen inngår i Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, hvor Nasjonalmuseet og andre kulturaktører markerer at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Tekniske spesifikasjoner

Regissør: Zanele Muholi, Peter Goldsmid