• Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Følg arrangementet her:

Jobber ... Jobber ...

Nasjonalmuseet og International Library of Fashion Research inviterer til en eksklusiv samtale med Per Spook om tiden hans i Paris.

Utgangspunktet er Spooks nye bok Samtale om livet til Hélène Martini.

Hélène Martini var en polskfødt fransk eksotisk danser som ble en profilert nattklubbeier i Paris. Spook kledte henne opp, og hun ble i seg selv en formidler av verkene hans.

Norges fremste motedesigner

Per Spook kom til Paris som tjueåring i 1959. Etter praksis i motehusene Dior og Yves Saint Laurent, ble han sjefsdesigner hos Louis Féraud i 1962. I 1977 åpnet han motehus i eget navn. I årene fram til 1994 presenterte han to haute couture-kolleksjoner årlig, for tre av dem vant han fransk motes høyeste utmerkelse: Gullsynålen og Gullfingerbølet.

Samtale om livet til Hélène Martini

Praktboka er et samlerobjekt som gis ut i et begrenset opplag. Den er trykket i Frankrike av Escourbiac. Boka handler både om Per Spooks haute couture-kolleksjoner og livet til Hélène Martini.

Mer informasjon om International Library of Fashion Research finner du her. Flere antrekk av Per Spook kan du se i samlingspresentasjonen i Nasjonalmuseet.

I museumsbutikken finner du også andre Per Spook-produkter som designeren kan signere, om du ønsker.

Kl. 18.00–18.05
Elise By Olsen introduserer panelet

Kl. 18.05–18.45
Samtale mellom Per Spook, Hanne Eide (kurator for drakt og samtidsmote, Nasjonalmuseet) og Else Skålvoll Thorenfeldt (kommunikasjonsansvarlig, International Library of Fashion Research)

Kl. 18.45–20.00
Signering av boken i museumsbutikken og visning av International Library of Fashion Researchs lokaler

Kl. 20.00–
Fredag 9. juni markerer vi ettårsdagen til det nye Nasjonalmuseet. Bursdagsgaven til deg er gratis adgang i museet mellom kl. 17 og 22 denne kvelden.