I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet. Sjekk ut museets nye logo og visuelle identitet og bli kjent med hvordan denne ble skapt.

Jobber ... Jobber ...

Når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2022, får Norge et flunkende nytt museumsbygg der eldre og moderne kunst, samtidskunst, arkitektur og design blir presentert side om side. Nybygget blir et av de største museene i Nord-Europa, med rundt 90 utstillingsrom og 13 000 kvadratmeter med utstillingsareal. Nå har Nasjonalmuseet og det norske designbyrået Metric utviklet en ny visuell identitet som skal tas i bruk i det nye museet.

Identiteten skal være museets felles visuelle stemme.

Målet har vært å lage en seriøs og funksjonell identitet som er enkel å forstå og enkel å bruke. Den skal også være fleksibel, slik at den møter de mange ulike behovene museet har.

– Carmita Carlsson, daglig leder og partner i Metric Design.

Vi liker at den nye identiteten er lett og inviterende, samtidig som den så gjennomført bygger på museets samling og historie. Nå gleder vi oss skikkelig til å ta i bruk den nye logoen og identiteten når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2022.

– Eirik Kydland, kommunikasjonsdirektør i Nasjonalmuseet.

Bygger på museets samling

Til sammen 42 norske og internasjonale byråer deltok i konkurransen om oppdraget. Etter en omfattende juryering ble Metric tildelt oppgaven. Byrået står blant annet bak designet på de nye norske sedlene og har utviklet identitetsdesign for Sentralen og Vega Scene. Ved blant annet å granske museets kunstsamling og historie har designerne nå utviklet en ny, moderne profil for Nasjonalmuseet.

Vi har bygget opp identiteten fra bunnen av, med en helt unik fontfamilie som henter inspirasjon fra Nasjonalmuseets mange kunstskatter. Identiteten skal være museets felles visuelle stemme, og det har vært viktig å lage en fleksibel identitet som både kan ha tradisjonelle og mer eksperimentelle sider.

– Are Kleivan, designer og partner i Metric.

Tett på kunsten

Den visuelle identiteten er bygget opp av flere elementer. Nytt navnetrekk, en hel fontfamilie, profilfarger, piktogrammer, et helt grafisk system og et nytt logosymbol.

Noe av det unike med et kunstmuseum er muligheten til og følelsen av å komme helt tett på kunsten. Å være til stede, se detaljene, kjenne lukten. Denne innsikten danner utgangspunktet for det nye logosymbolet, der vi bokstavelig talt går helt innpå museets navnetrekk.

– Are Kleivan

Den visuelle identiteten skal tas i bruk for fullt når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2022.