Sofie Thomesen Werenskiold (1849–1926)

Museet kjøpte Sofie Thomesen Werenskiolds «Tankefull» fra 1881 i desember 2019. Det er forholdsvis få eldre verk av kvinnelige kunstnere i omløp, noe som også gjenspeiles i statistikkene for omsetningen fra andrehåndssalg. Samtidig er det økt interesse for disse verkene på auksjoner. Nasjonalmuseet er derfor veldig heldige som får vise dette verket i det nye Nasjonalmuseet.

Maria Pasenau (f. 1994)

25 år gamle Maria Pasenau protesterer mot dagens perfekte og polerte idealer og har markert seg som en betydelig stemme i sin generasjon.

Nasjonalmuseet har kjøpt inn Pasenaus «self portrait with graveyardlog 1994–2019». Skulpturen er et selvportrett skannet i 3D, og består av frest lagdelt furu som er limt og pusset. Den er inspirert av fotografiets todimensjonale karakter og fryste øyeblikk. Pasenau lar seg også inspirere av 1970-tallsfeminismens tematikk knyttet til kjønn og identitet, og ønsker å alminneliggjøre den nakne, ærlige og eksponerte kroppen. Vi gleder oss til å stille ut dette verket i Nasjonalmuseet – Arkitektur i 2020.

Charlotte Wankel (1888–1969)

Kvinne og abstrakte former
Charlotte Wankel, uten tittel, 1932 © Wankel, Charlotte/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Tonje Plur (f. 1985)

Frida Orupabo (f. 1986)

Sort-hvitt collage
Frida Orupabo, «Untitled», 2018
Foto: Vegard Kleven for Kunstnernes Hus

Hannah Ryggen (1894–1970)

Blått vevteppe med fugl
Hannah Ryggen, «Vipa på Ørlandet», 1950-årene
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Urd J. Pedersen (f. 1989)

Urd J. Pedersen, «Ubehaget forbundet med kjærlighet», 2019.
Foto: Lars Brekke

Mathilde Dietrichson (1837–1921)

Små gutter som røyker sigar
Mathilde Dietrichson, «Sigarrøykende gutter», 1877.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Disse er også blant kunstnerne og verkene som har blitt kjøpt inn til samlingen nylig:

  • Caroline Pienczkykowska, «Portrett av en mann», 1817
  • Irmelin Slotfeldt Papafava, «Albero della Vita no 1», 1981
  • Jumana Manna, «Post Herbarium», 2016
  • Maria Pasenau, «Graveyard texting», 2018
  • Merilin Kolk, «Lovina», SS19
  • Frida Orupabo, Untitled, 2018 (videoinstallasjon)
  • Ramona Salo Myrseth, «Den samiske halvtimen», SS18
  • Margrethe Wiig, «Krukke med blomster» 1893
  • Francesca Woodman, «From Angel Series, Rome (I.171)» 1977–78
  • Ann Iren Buan, «Tether», 2016
  • Ragna Bley, «Plastic Sluice», 2017
  • Tiril Hasselknippe, «Forest of my Eye», 2019
  • Elise Storsveen, «Kykloplabyrint», 2019
  • Marie Buskov, «This Particular Place 1», 2018
  • Sara Wright Polmar, Røros Tweed, «Toskaft», 2017
  • Lilla Hansen, «Skissebok», 1897
  • Margrethe Wiig, «Fasaden på Kunst og Haandverksskolen i Kristiania», 1893