Sommereng med blomster
Hugo Lous Mohr, «Sommer», 1956. © Mohr, Hugo Lous/BONO

Bli kjent med kunstnere fra hele landet, let fram dine favoritter og lag egne samlinger i Nasjonalmuseets digitale samling. Hils inspirasjon og reiselyst velkommen!

50.000 verk er publisert på nasjonalmuseet.no/samlingen. Dermed er noen av våre største, felles nasjonalskatter tilgjengelige når du måtte ønske det.

Enten du liker å se og leke deg med bilder, eller fordype deg i kunstnernes liv og virke, finner du timevis med spennende stoff å kose deg med i sommer.

Slik lager du samlinger

Opprett profil og bruk et par minutter på å gjøre deg kjent med sidene. På forsiden av den digitale samlingen kan du se hva andre har laget i sine samlinger og la deg inspirere. For eksempel kan du se Iman Meskinis samling her.

Trykk❤️ på bildene du liker, og opprett egne samlinger med favorittene dine. Kall samlingen et passende navn, eksempelvis «Jæren» «portretter» eller «morsomme hatter», og start jakten på motivene som engasjerer deg.

Du kan selv velge om samlingen du setter sammen skal være privat eller åpen for andre. Du kan også enkelt dele samlingen din med venner og kjente, ved å trykke «del» øverst på siden.

Her finner du en mer detaljert beskrivelse

Reis i samlingen

Norge har en rik tradisjon for landskaps- og friluftsmalerier. Nasjonalmuseets samling byr dermed på mange turmuligheter, enten du vil oppsøke motivene ute i naturen eller legge ut på en digital reise i kunsten.

Mange av de store landskapsmalerne gjorde grundige naturstudier og oppholdt seg uker, måneder og noen ganger år på stedene de hentet motiver fra. Blant dem var Kitty Kielland som utviklet en særegen evne til å fange lyset på lerretet, som i Sommernatt (1886).

Flere av landskapsmaleriene i samlingen forteller også interessante historier om hvordan landskap og naturen er i endring. Et eksempel er Johan Christian Dahls Fra Stalheim (1842). Hvis du tar turen til Stalheim, legg merke til hvordan tregrensen har flyttet seg oppover siden Dahl reiste i den norske fjellheimen.

Foto av storslått dal
Stalheim.
Foto: Kenny Louie, Wikimedia/Flickr (CC BY 2.0)