Hvert eneste år kommer det hundrevis av nye verk inn i Nasjonalmuseets samling. Her er noen smakebiter fra det som ble innlemmet i desember 2020.

Fire verk av Marthe Elise Stramrud

De fire verkene som kjøpt inn er alle beholdere på hver sin måte, dette er noe Stramrud ofte jobber med.

To stabler bestående av fem keramiske kar hver danner sammen et humoristisk portrett på den ene siden, og omrisset av en vase på den andre.

Marthe Elise Stramrud har tidligere markert seg som fotograf. Hun vant Norske Kunstforeningers debutantpris 2012 for sitt bidrag til Høstutstillingen samme år. Senere begynte hun å lage objekter av keramikk som ble rekvisitter i fotografiene. Etterhvert ble de keramiske arbeidene løftet ut av fotografiene og har blitt vist som selvstendige arbeider siden 2017.

stilisert hytte
Hanne Borchgrevink, «Camp Zoe», 2015 © Borchgrevink, Hanne/BONO
Foto: Blomqvist

Camp Zoe av Hanne Borchgrevink

Camp Zoe er beslektet med maleriet Nilsebu som Nasjonalmuseet kjøpte i 2011. I likhet med Nilsebu, har Camp Zoe forankring i Hanne Borchgrevinks opphold på Svalbard. Under oppholdet fotograferte og skisset hun forskjellige hytter. Dette arbeidet dannet utgangspunkt for både malerier og grafikk.

Camp Zoe er en fangsthytte oppført i 1911. Hyttene på Svalbard bærer på historier om jakt og fangst, eventyrere og polarpionerer. De er kulturminner som er i ferd med å forsvinne på grunn av klimatiske endringer og forfall.

Tre fotografier av Fin Serck-Hanssen

Fin Serck-Hanssen har siden 1980-tallet arbeidet med portrettet som uttrykk. Fra hans pågående prosjekt «Skeive ikoner» er verkene Lill-Ann Chepstow-Lusty og Genesis P-Orridge (2020) kjøpt inn. Dette prosjektet tar for seg 25 personer fra LHBTQ-miljøet, de fleste norske.

I tillegg er fotografiet med samme navn, Genesis P-Orridge fra 1984, kjøpt inn for å belyse det historiske perspektivet på det fotografiske uttrykket og i historien om skeiv kultur.

kvadrater i farger
Gunnvor Advocaat, «Kvadratenes lek», 1973 © Advocaat, Gunnvor/BONO
Foto: Blomqvist

Kvadratenes lek av Gunnvor Advocaat

Gunnvor Advocaat er sammen med kunstnere som Inger Sitter, Gunnar S. og Anna-Eva Bergman en sentral del av den abstrakte kunstens gjennombrudd i Norge.

Hun er kjent både i norsk og internasjonal kunstsammenheng med utstillinger i Norge, Italia, Spania, Nederland og Tyskland.

Grafikk er en viktig del av Advocaats kunstnerskap. Serigrafiet Kvadratenes lek er derfor et fint tilskudd til Nasjonalmuseets samling av Advocaat.

Slik samler Nasjonalmuseet

Det er en grundig faglig diskusjon om samtlige verk, før de kommer inn i Nasjonalmuseets samling.

Her kan du lese om hvordan samlingsprossessen foregår