Kvinne med lyst hår, kledd i olajakke står med armene i kors foran et hengende teppe av reinsdyrhodeskaller
Máret Ánne Sara her foran sitt eget verk «Pile o’Sápmi Supreme»
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Kunstner Máret Ánne Sara fra Guovdageaidnu skal sammen med Pauliina Feodoroff og Anders Sunna representere Sápmi i den nordiske paviljongen på kunstbiennalen i Venezia i 2022.

Trykk her for denne teksten på nordsamisk / Deaddil dákko vai oainnát dán teavstta davvisámegillii

Dette er første gang den nordiske paviljongen utelukkende vies samiske kunstnere.

Máret Ánne Sara (f. 1983) er en aktivistisk kunstner som bruker sterke virkemidler i politisk kamp for urfolks rettigheter. Verkene hennes har ofte materialer fra familiens reindrift. Hun bruker både bein, skinn og innvoller fra reinsdyr i kunsten sin.

Hennes verk «Pile o´ Sápmi Supreme» er et tre meter høyt, fem meter bredt teppe av 400 reinsdyrhodeskaller. Sara har selv vasket og preparert hodeskallene i verket. De ulike nyansene i hodeskallene henspiller på fargene i det samiske flagget.

Brukt som protest

Saras hengende teppe av reinsdyrhodeskaller har figurert i offentligheten siden januar 2016. Verket er brukt som protest i forbindelse med brorens rettsaker mot den norske stat. Máret Ánne Sara har stilt ut installasjoner av reinsdyrhodeskallene for hver rettssak og utenfor Stortinget.

Nasjonalmuseet har kjøpt «Pile o´ Sápmi Supreme» og skal vises i det nye museet når det åpner.

Film fra monteringen av «Pile o’Sapmi Supreme»

Jobber ... Jobber ...

Når det nye Nasjonalmuseets åpner 11. juni, vil «Pile o’Sapmi Supreme» av Máret Ánne Sara være et av de første kunstverkene du møter i Vestibylen.

Trykk her for å se filmen tekstet på nordsamisk. // Deaddil dákko go áiggut geahččat filmma mii lea tekstejuvvon davvisámegillii.

Pauliina Feodoroff og Anders Sunna © OCA
Foto: Per-Josef Idivuoma og Erik Persson

Pauliina Feodoroff

Pauliina Feodoroff (f. 1977) er skoltesame, teaterregissør og kunstner. Hun kommer fra Keväjäu ́rr i den finske delen av Sápmi og Suõ ́nnjel, på den russiske siden. Hun kobler det samiske med kunst og vitenskap i teater- og filmprosjekter. I likhet med Sara bruker  også Feodoroff politisk aktivisme i sine verk.

Anders Sunna

Alle de tre utvalgte kunstnerne har bakgrunn fra reinsdriftsfamilier. Og også Anders Sunna (f. 1985) lager politisk ladet kunst. Han er fra Kieksiäisvaara, Sápmi, svensk side. I sine verk forteller Sunna historien om volden og undertrykkelsen som mot det samiske folket generelt, og hans egen families rettigheter til å drive skogsreindrift spesielt.

Hovedoppdragsgiver for den nordiske paviljongen i 2022 er Office for Contemporary Art Norway (OCA). Katya García-Antón er hovedkurator.