Sven Ivar Dysthe (designer), Dokka-Møbler (produsent), «Sjefskontoret», 1961
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Sven Ivar Dysthe var en av Norges viktigste designere i etterkrigstiden. Få andre norske formgivere har vært med på å prege daglige og offentlige miljøer i Norge slik Dysthe gjorde, men rekkevidden av hans design nådde også ut i verden.

Tekst av samlingsmedarbeider Thomas Flor

Sven Ivar Dysthe (25. august 1931–1. mars 2020) gikk tidlig sine egne veier og valgte å ta utdanningen sin i utlandet. Han fikk en flyvende start da han i skoletiden på Royal College of Art fikk det ærefulle oppdraget å lage et treskrin for å huse skolens praktgave til Dronning Elizabeth II’s kroning. I løpet av 1950-årene laget han i samarbeid med sin livsledsager og interiørarkitekt, Trinelise, flere utstillingsinteriør som synliggjorde nye måter å bo og innrede på. Dysthe eksperimenterte samtidig med møbeldesign innenfor et skandinavisk designuttrykk, men ofte med innovative løsninger som gjorde at de skilte seg fra samtidens formidealer.

Internasjonalt gjennombrudd

Hans internasjonale gjennombrudd kom med stolen 1001 for Dokka Møbler. En stram, eksklusiv og på samme tid eksportvennlig møbelserie, med stadig nye medlemmer, ble eksportert til store deler av verden i løpet av tiåret. Dysthes utforskning av plast på begynnelsen av 1960-tallet resulterte også i de relanserte klassikerne Planet og Popcorn, som formmessig var med på å introdusere pop-design i Norge. Mest kjent er han likevel for offentlig innredning, ledsaget av suksess-serien Laminette, en stablebar stol utført i laminert tre som de fleste nordmenn en eller annen gang har sittet på.

Revolusjonerte skibindinger

Som industridesigner har Dysthe tegnet en lang rekke produkter – blant annet reoler, kjøkkeninnredninger, lamper og Norges første biltilhenger av plast. Mest nyskapende var likevel hans topunkts skibindinger «Symmetric», «Racer» og «Micro» for Bergans, som bidro til å revolusjonere skibindinger på verdensbasis. I 2013 viet Nasjonalmuseet en stor retrospektiv mønstring av Sven Ivar Dysthes design, og gjennom vandreutstillingen «Vær så god, sitt!» fikk også resten av landet gleden av å oppleve mangfoldigheten som preget hans formgiving.

Detaljerikt og elegant

Sven Ivar Dysthes sterkeste side som designer var evnen til å gjennomarbeide et produkt ned til minste detalj, og å finne enkle løsninger på kompliserte problemer. Hans formuttrykk var elegant, internasjonalt og saklig. Den prisbelønnede og høyt dekorerte designeren har bidratt til å sette norsk design på verdenskartet.