Stine Aas og Toril Bonsaksen
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Toril Bonsaksen og Stine Aas er de heldige vinnerne.

Hver av prisene er på 250 000 kr og er Norges største i sitt slag. Stiftelsen Scheiblers formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret gir støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak.

Toril Bonsaksen får Scheiblers kunsthåndverkspris

Toril Bonsaksen er metallkunstner og arbeider ofte med gjenbrukt metall. Gammelt bestikk i innviklete og geniale sammensetninger blir til skulpturer. Hun har gjort en rekke utsmykninger til skoler og offentlige bygg.

Kunstprosjekt til Notodden videregående skole. Toril Bonsaksen, «Sound of Nature», 2019
Foto: Marek Podowski

Om å falle utenfor samfunnet

Fugler er et gjennomgående tema i Bonsaksens kunst. Hun bruker terminologien fra trekkfugler for å illustrere historier som handler om migrasjon, identitet, fremmedgjøring og indre uro. «Fallouts» er et begrep som brukes om trekkfugler som havner på feil sted. I Bonsaksens figurserie med samme navn, leder hun oppmerksomhet mot dem som faller utenom i samfunnet.

Fugl laget med sølvskjeer. Sølvgafler som føtter.
Toril Bonsaksen, «Fallout III», 2015 © Bonsaksen, Toril/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Gjenstander fulle av historier

Det siste året har Toril Bonsaksen arbeidet med prosjektet Historier jeg har funnet, hvor hun har brukt teknikker som man vanligvis bruker innenfor smykkekunst til å fatte diamanter og andre edelstener.

Mine edelstener er; gamle, rustne, patinerte og slitte gjenstander som jeg har funnet på Tåvær, et gammelt handelsvær som ligger på en øy utenfor Vega.

På Tåvær på Helgelandskysten har Bonsaksen sammen med familien sin jobbet med bevaring og bygningsvern i seks år.

Alle objektene jeg finner her bærer i seg en historie. Jeg vil løfte frem bruddstykker av disse historiene. Mine edelstener er fulle av drømmer, historier om hverdagen, og levde liv.

Toril Bonsaksen, f. 1973

Stine Aas får Scheiblers designpris

Stine Aas gjorde sin debut for bare noen få år siden, og har siden den gang designet møbler, lamper og objekter som er enkle, elegante og nyskapende. Hun lager objekter og møbler som blander karakter med enkelhet.

Stine Aas, «Cosmos», lampe, 2018
Foto: Charlie Schuck

Lampen «Cosmos» designet Stine Aas i samarbeid med Shaun Kasperbauer. Prototypen var en del av utstillingen Norway x New York på Sight Unseen Offsite under NYC x Design 2018.

Hverdagsobjekter

Stine Aas er inspirert av samspillet mellom mennesker og hverdagsgjenstandene rundt. Hun skaper hverdagsobjekter som kombinerer form og funksjon med det visuelle og det taktile. Hun utvikler også sine egne spesielle farger til designet.

Northern har produsert flere av hennes design: Stolen «Oak», kannen «Grab», knaggholder «Nest» og lampen «Alter».

En gul, en grønn og en burgunder vannkanne
Stine Aas, «Grab», 2019
Foto: Chris Opander Tonnesen

Vannkannen «Grab» består av to sylindre som møtes, og er så slank at den ikke behøver noe håndtak.

Stine Aas, f. 1989

• Har en MA fra KHIB i møbeldesign.
  • Hun bor og arbeider i Bergen.
  • Har deltatt på utstillinger i Stockholm, Helsinki, London, Milano, New York og Los Angeles.
  • www.stineaas.com

Stiftelsen Scheiblers legat

Stiftelsen Scheiblers formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak.

Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler er avkastning av verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritiuskonsernet, som ble bygget opp av familien Scheibler.

Prisutdelingen

Prisutdeler for Stiftelsen Scheibler er styremedlem Sissel Benneche Osvold. Faglig rådgiver i forbindelse med kandidater til prisene er seniorforsker ved Nasjonalmuseet, Widar Halén.

Prisutdelingen finner sted tirsdag 11. februar kl. 12.00 i Mellomstasjonen foran det nye Nasjonalmuseet. Her stilles også prisvinnernes arbeider ut. Begge vinnerne vil være tilgjengelige for intervjuer etter utdelingen.