Bibliotekslokale med leseplasser
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Mandag 30. august åpner Nasjonalmuseets bibliotek og dokumentasjonsarkiv for publikum. Det blir et nytt og unikt tilbud i Oslo og Norge.

Det nye kunstfaglige biblioteket skal være et faglig treffpunkt som er åpent for alle, enten man vil fordype seg eller bare stikke innom for å lese et tidsskrift.

Biblioteket får egen inngang fra Dronning Mauds gate 2 og vil i første omgang være åpent for publikum mandag–fredag kl. 10–15.

Unik samling

Biblioteket blir et av Nordens største kunstbibliotek. Her kan forskere, studenter og andre interesserte får tilgang til kunstfaglig litteratur og arkivsamlinger som inneholder et omfattende dokumentasjons- og forskningsmateriale av stor kunst- og kulturhistorisk betydning.

Resten av det nye Nasjonalmuseet åpner 11. juni 2022.

Lesesal og arbeidsplasser

I biblioteket finner du en egen stillelesesal med 22 arbeidsplasser, i tillegg til 20 arbeidsplasser ellers i biblioteket.

Publikum kan benytte seg av bokskanner og mulighet for kopiering. På egne søkeportaler i biblioteket gis det tilgang til et utvalg elektroniske ressurser.

Velkommen!