Portretter av tre personer med munnbind
Mina (18), Saman (18) og Haseeb (17) med munnbindene de selv har designet.
Foto: Knut Bry

Hvordan kan ungdom fra Oslo bidra i en humanitær krise? Mina, Saman og Haseeb fikk i oppdrag å la seg inspirere av tegninger fra museets samling. Resultatet er en kolleksjon av munnbind som skal brukes av frivillige i flyktningleire på Lesvos.

Ungdommene fikk oppdraget av Nasjonalmuseet og TrAP og har jobbet med tegning og design hele våren. De ferdige munnbindene ble gitt som gave til organisasjonen «Dråpen i havet» som blant annet jobber i Kara Tepe (Moria 2).

– Det er veldig hyggelig at ungdommene donerer sin kreativitet, sin tid og sitt design til oss, og bidrar til oppmerksomhet om flyktningsituasjonen, sa kommunikasjonskoordinator Hanne Buller fra Dråpen i havet under den høytidelige overrekkelsen.

Ungdommene jobbet med flere oppgaver for å utvikle sitt eget design. – Jeg driver mest med anatomitegning, og er veldig opptatt av at strekene må være rette og pene. Mens her, i dette prosjektet, trengte jeg ikke å stresse med det, og bare lot hånden lage mønstrene av seg selv, forteller Saman (18).

Gjennom prosjektet fikk de også møte fotograf Knut Bry som har jobbet som frivillig på kjøkkenet i Moria-leiren som ble ødelagt av brann i september 2020. – Jeg har lært mye om kunst og forskjellige teknikker, men også om situasjonen i Moria og Kara Tepe, sier Mina (18).

Haseeb overrekker munnbind til Hanne Buller fra Dråpen i havet
Foto: Knut Bry

Dråpen i havet driver en vaskeritjeneste på Lesvos, og munnbindene kommer godt med for deres frivillige. – Sanitærforholdene i flyktningleirene er forferdelige, forteller Buller. – Folk har ikke tilstrekkelig tilgang på strøm og vann, og har enormt behov for å vaske både klær, seg selv og det de spiser og drikker av. Flyktninger er mer utsatt for å få covid-19, men også smitte hverandre fordi de ikke kan holde avstand. De har begrenset tilgang på helsetjenester. Derfor må vi som jobber frivillig være ekstra nøye med smittevern og sannsynligvis bruke munnbind i lang tid framover, sier hun.

Prosjektet er en del av Nøkkel til byen, et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og TrAP.