Vinnerbidrag, «Picassos pepperkaker» – Nasjonalmuseet, 2020
Foto: Privat

Picassos skulpturer er forenklet og vridd, men det er ingenting som tyder på at vinnerne av pepperkakebakekonkurransen «Picassos pepperkaker» har gått for enkle løsninger. Museets fagjury har plukket sine favoritter, og folkejuryen har stemt på nett.

Juryen har bestått av Stina Högkvist (avdelingsdirektør samling), Eli Solsrud (kurator formidling), Øystein Ustvedt (kurator) og Karianne Ommundsen (kurator formidling).

Folkejuryen har stemt via en nettavstemning som var åpen fra 19. til 31. desember 2020. Det kom inn mange hundre stemmer. Hovedsakelig fra Norge, men også fra Tyskland, Ungarn og flere land i Europa, samt noen stemmer fra Japan, USA og Sør-Afrika. Alle finalebidragene fikk stemmer, og det var svært jevnt i toppen.

Juryens vinner er «Gitar-pepperkake»

Vinnerutkastet tar utgangspunkt i et helt sentralt motiv i Picassos kubistiske periode: Gitaren. På mesterlig vis utnyttes pepperkake-materialet til å skape en form- og fargemessig relasjon til den moderne mesterens billedverden. Verket spiller på kubistenes orientering bort fra en realistisk måte å gjengi motivet på en morsom og selvstendig måte. Bruken av former som gjentas og visuell rytme skaper fine abstrakte kvaliteter. Fargene er en fryd og med leken hånd er dekor og konfekt brukt til å skape et eget uttrykk ut fra noe godt kjent. Man får veldig lyst til å forsyne seg, men arresteres av ønsket om å ta vare på det så også andre skal få se ...

Johanne Sofie Amtedal, «Gitar-pepperkake» – Picassos pepperkaker, 2020
Foto: Privat

Folkejuryens vinner er «Y»

Ingunn Birkeland, «Y» – Picassos pepperkaker, 2020
Foto: Privat

Juryen var også svært begeistret for dette bidraget, og har følgende å si om verket: «Dette verket har noen helt særegne skulpturelle kvaliteter. Verket har en interessant form og komposisjon, og tar opp Picassos fiskemotiv og formen på Y-blokka. På en leken og uventet måte kommenterer dette verket rivningen av Y-blokka.»

Folkejuryens andreplass: «Kvinner»

Helena Rajska, «Kvinner» – Picassos pepperkaker, 2020
Foto: Privat

Inspirert av Picassos mange kvinneportretter har bakeren her gjort det todimensjonale tredimensjonalt, og dekorert med et imponerende, detaljrikt glasur-arbeid helt i Picassos ånd.

Folkejuryens tredjeplasser

Som nevnt var det svært jevnt i toppen, og etter «Y» og «Kvinner» var det bakverkene «Kråkeslottet» og «Rudolf e rosa på nasen» som engasjerte mest, og fikk flest antall stemmer i nettavstemningen. Vi gratulerer!