Hund med intense øyne. Veterinærhender holder hodet til hunden
Kjetil Skøien, «The Dog Show», 2002. © Skøien, Kjetil/BONO

Hvert år kommer det hundrevis av nye verk inn i Nasjonalmuseets samling. Her er noen smakebiter fra det som ble innlemmet november–desember 2021.

Tegning av Ida Madsen Følling

tre gigantiske hengende fargesterke tegninger
Ida Madsen Følling, «Ytre rom 6», 2021.
Foto: Kunstnerforbundet / Thomas Tveter

Ida Madsen Følling (f. 1983) har markert seg de siste årene med monumentale, fargerike tegninger som grenser mot maleri. I de eksplosivt fargesterke verkene blander hun det abstrakte og ornamentale med figurative elementer.

Tegningen som er kjøpt inn heter Ytre rom 6  og var en del av utstillingen «Ytre Rom» på Kunstnerforbundet høsten 2021.

To bildeserier av Kjetil Skøien

Kjetil Skøien (f. 1952) jobber innen flere ulike medier. Disse fem fotoene er fra Diafragma, et performance-verk oppført for første gang i 1992. Verket tar utgangspunkt i illustrasjoner som kunstneren fant i de gamle industrilokalene som en gang huset Akers mekaniske verksted i Oslo. Fotografiene viser kunstneren som presist plasserer kroppen sin inn i lysbilder som viser vitenskapelige illustrasjoner med maskiner, tekst og teknologi.

Den andre serien er fotografier fra «The Dog Show» som ble vist på Kunstnernes Hus i 2002. Utstillingen bestod av fotografier, en videoinstallasjon og en performance. Bildene er tatt hos en veterinær og er nærbilder av hunder som er inne til behandling. Skøien ville vise interaksjonen mellom menneske og hund, med fokus på hunden, spesielt øynene.

To malerier av Asal Peirovi

Maleriene Rosewood og Black Spa er karakteristiske for Asal Peirovis (f. 1985) maleriske utforsking av forholdet mellom arkitektur og landskap. Landskapet og arkitekturen i Nord-Iran, der hun vokste opp, er et gjennomgangstema i hennes kunst. Med dette som utgangspunkt framstiller hun både reelle rom og arkitekturfantasier.

De to maleriene var en del av utstillingen «Slippery Road's Landscape» på kunstgalleriet STANDARD høsten 2021.

To skulpturer og et videoverk av Hege Lønne

Hege Lønne (1961–2018) har fra begynnelsen av sin kunstneriske karriere arbeidet med skulpturer og installasjoner. Hun har særlig vært opptatt av økologiske spørsmål, med temaer som forholdet mellom menneske og natur, global oppvarming, geologiske prosesser og rikdommen av naturressurser. Lønne er norsk, men har i store deler av livet arbeidet i Polen.

Bildedvev av Magdalena Abacanowicz

Oval mørkerød tekstil henger på veggen
Magdalena Abakanowicz, «Untitled», 1971–72
Foto: Pierre Le Hors / Marlborough Gallery

Den polske bildehoggeren og tekstilkunstneren Magdalena Abacanowicz (1930–2017) oppnådde internasjonal anerkjennelse for en helt ny tredimensjonal vevkunst.

Abacanowicz sprengte grenser innenfor det tidligere skjematiske og begrensende kunsthåndverket. Uredd og kompromissløs skapte hun monumentale tekstilrelieffer og skulpturer, ofte utført i uregelmessige og organiske former.

Fem fotografier av Morten Andenæs

Morten Andenæs (f. 1979) arbeider med fotografiets kjerneproblematikk, representasjon. Hvilken betydning har fotografier for vår oppfattelse av verden? Andenæs' poetiske uttrykk blir mektig i møte med det hverdagslige, naturen og de kunsthistoriske referansene i bildene.

Fotografiene ble vist i utstillingen «Child smiled. Blank stares» på Galleri Riis høsten 2021.