Forteller:
Natt i den assyriske leiren.
Hærføreren Holofernes sover ikke lenger beruset av vin.
Han begjærer heller ikke lenger Judith, en jødisk enke fra Bethulia,
byen han har beseiret.
Holofernes sverd i Judiths hånd,
Holofernes hode i tjenestekvinnen Abras kurv.
Soldatene i natten utenfor.
Vent, ikke en lyd.
Ikke ennå.
Nattens farer og nattens muligheter.
Kan kvinnene stille skyve teltduken til side,
etterlate Holofernes hodeløse kropp og forsvinne med kurven,
i natten, mot hjembyen?
Tjenestekvinnens arm kledt i blått, lapis lazuli.
Judiths blodrøde kjole, hærførerens askegrå ansikt.
Kontrasten mellom lys og skygge, dunkelheten i Orazios maleri,
kjellerlyset, kalt chiaroscuro: kvinnene i varmt lys, resten i mørke.
Hvordan vil det ende?
Å fange ett øyeblikk i en større historie, rett før crescendo, var en bevisst fortellerteknikk hos kunstnerne i denne perioden.
Vi får et innblikk i det som nettopp har skjedd og vi kan selv forestille oss det som kommer:
Holofernes hode settes på stake utenfor byen.
Judith feires for mot og styrke, som befrier og heltinne.