Forteller:
Kunstneren Betzy Akersloot-Berg trekkes mot sjøsprøyt og øde kyststriper.
Maleriet Kystlandskap er et av hennes tidligste kjente bilder, og motivet er antagelig hentet fra Helgelandskysten. Trehusene i morgendis står i kontrast til de ekstreme omstendighetene som kunstneren senere ofte arbeidet under – av og til sittende i en spesiallaget trekasse, som beskyttelse for vær og vind.
Under mottoet «Arbeid er livets lyspunkt» var Betzy Akersloot-Berg en hardtarbeidende kunstner, men også litt av en eventyrer. Hun skydde ikke strabasiøse og ukomfortable reiser for å kunne male sine favorittmotiver – havet og kysten.
Som da hun dro ut på Nordishavet mot Svalbard med en hvalfangstskute etter oppdrag fra den tyske keiser Wilhelm II. Her skal hun ha tjoret seg fast til masten på skuta, kanskje for å speide etter motiver?
Selv om Akersloot-Berg tidlig bosetter seg i Nederland, reiser kunstneren tilbake til den værbitte norskekysten så ofte hun kan.
I et brev skriver hun:
«Hver sommer var jeg i Norge for ved kysten å studere mine klipper og mitt hav. Mine studiereiser til Norge varte fra den tidligste vår til så lenge ut på høsten, som det var mulig for meg å holde ut i vær og vind.»
I 1955 blir huset hennes på den forblåste øya Vlieland i Nederland gjort om til et museum.
Det gjør Betzy Akersloot-Berg til en av svært få norske kunstner som har sitt eget museum i utlandet.