Montagnes-Russes

Jens Ferdinand Willumsen
221
2 min
Datering: 1890

Transkripsjon

Forteller:  

Paris 1890: Forlystelsesstedet Montagnes-Russes med berg og dalbane, skyteskiver, pent antrukne herrer med penger i lommen på jakt etter et eventyr - og byens prostituerte på jakt etter herrenes penger. Her er de alle sammen.   

Kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet, Ingvild Åse Hammervoll, forteller:  

Ingvild Åse Hammervoll:   

Paris var jo byen som både representerte en avantgarde kunstscene med mange eksperimentelle, nye retninger som påvirket mange kunstnere i Europa, som valfartet dit, men det var også da byen som fra 1850 fikk posisjon som «vellystens hovedstad». 

Og begge disse dimensjonene har Willumsen fanget i dette maleriet, og hva er det egentlig vi ser?  

Jan Sælid:  

Montagnes-Russes. En kjent Kokotte-promenade i Paris. Billedet forestiller ingen etterligning av etablissementet, bildet er selv, selve Montagnes-Russes. 

Forteller:  

Dette sa Jens Ferdinand Willumsen selv om bildet:  

Jan Sælid:  

De to grønne linjer for oven betegner linjevirkningen av en rutsjebane, som strekker seg over hele salens lengde. I midten sitter en mann, hvis tilbøyelighet for kokotten som sitter ved hans side fremstilles synlig, ved at jeg lar ham liksom bli sugd mot henne.   

Ingvild Åse Hammervoll:  

Willumsen selv omtaler kvinnene som kokotter, og det er på fransk et begrep som betyr liten høne, men som var et gammeldags uttrykk for en lettlivet kvinne som lever av sine elskovsforhold.  

Disse kvinnene kunne man jo finne flere steder i Paris, prostitusjon var utbredt i samfunnet, både på kafeer og på boulevarder som vi ser her i Montagnes-Russes, men også i operalosjer og selvfølgelig ved bordeller da. Men for kunstnerne så ble de også et bilde på noe man sugde til seg da, som noe typisk ved denne moderne, pulserende storbyen som Paris representerte da.