Harpe
Jean-Henri Nadermann
Transkripsjon
Forteller
Fra midten av 1700-tallet slår Paris an tonen for harpen som tidens nye moteinstrument, forteller kurator ved Nasjonalmuseet, Cathrine Lorange
Cathrine Lorange
Og den blir ikke mindre populær av at dronning Marie Antoinette var en begeistret harpespiller.
Forteller
Til venstre for denne rikt dekorerte harpen ser du et portrett av harpens første eier, franske Louis Claude le Normand de Bretteville
Cathrine Lorange
Med blikket vendt mot oss – møter vi en mann i 30-årene, som iscenesetter seg selv - sosialt og intellektuelt. Han er ikledd siste mote. Håret er krøllet og pudret, og bøkene i bokhyllen forteller om litterære interesser - eller i hvert fall et ønske om å fremstå slik.
Og han spiller på harpe. Slike harper var luksusgjenstander. Og selvfølgelig har Le Normand de Bretteville ønsket å la seg portrettere med sin.
Forteller
20 år senere er det revolusjon i Frankrike. Som kongetro offiser flykter Le Normand de Bretteville med sin familie til Danmark. Hans etterkommere lever videre i Danmark og Norge i dag.
Cathrine Lorange
Og med på flyttelasset er også portrettet og harpen, og mange år senere blir disse donert til museet; portrettet i 1923 og harpen i 1953.
Lite visste den unge mannen fra den gang da at både portrettet av ham og harpen skulle gjenforenes som museumsgjenstander.