Harpe

Jean-Henri Nadermann
110
2 min
Datering: 1770

Transkripsjon

Forteller: 

Fra midten av 1700-tallet slår Paris an tonen for harpen som tidens nye moteinstrument, forteller kurator ved Nasjonalmuseet, Cathrine Lorange 

Cathrine Lorange: 

Og den blir ikke mindre populær av at dronning Marie Antoinette var en begeistret harpespiller.

Forteller:

Til venstre for denne rikt dekorerte harpen ser du et portrett av harpens første eier, franske Louis Claude le Normand de Bretteville  

Cathrine Lorange: 

Med blikket vendt mot oss – møter vi en mann i 30-årene, som iscenesetter seg selv - sosialt og intellektuelt. Han er ikledd siste mote. Håret er krøllet og pudret, og bøkene i bokhyllen forteller om litterære interesser - eller i hvert fall et ønske om å fremstå slik. 

Og han spiller på harpe. Slike harper var luksusgjenstander. Og selvfølgelig har Le Normand de Bretteville ønsket å la seg portrettere med sin.

Forteller:

20 år senere er det revolusjon i Frankrike. Som kongetro offiser flykter Le Normand de Bretteville med sin familie til Danmark. Hans etterkommere lever videre i Danmark og Norge i dag.

Cathrine Lorange:

Og med på flyttelasset er også portrettet og harpen, og mange år senere blir disse donert til museet; portrettet i 1923 og harpen i 1953. 

Lite visste den unge mannen fra den gang da at både portrettet av ham og harpen skulle gjenforenes som museumsgjenstander.