Det subjektive fotografiet

289
3 min
Rom 81 i samlingspresentasjonen
Foto: Ina Wesenberg / Nasjonalmuseet

Transkripsjon

Eva Klerck Gange: 

I samlingspresentasjonen så er det ikke andre hele rom med kun fotografi 

 

Forteller:

Dette er Eva Klerck Gange, kunsthistoriker på Nasjonalmuseet, som snakker om tema i rom 81 – det subjektive fotografiet. 

 

Eva Klerck Gange:
 
Det subjektive fotografiet. Det viser til to ulike ting i denne sammenhengen. Det ene er en spesifikk fagbetegnelse som er fra den tyske fotografen Otto Steinert. Han lagde tre utstillinger på 1950 tallet som het Det subjektive. 

 

Den andre delen av det subjektive, det handler mer om en generell betydning. Og da handler det Hvem er jeg som subjekt? Hvem er jeg i relasjon til andre, og hvem er jeg? 

 

Forteller: 

Rommet er kronologisk inndelt for å gi en historisk kontekst. 

 

Eva Klerck Gange:

Vi har også med en liten et fotografi fra 30 tallet, og så kommer man gradvis oppover fram til vår tid, og hovedvekten er på 1970-80 tallet. Men så tar vi liksom en liten dråpe opp mot 90 tallet også, for å vise hvordan det subjektive fotografiet var en forløper for 90 tallets fokus på identitet. 

 

Forteller:

Otto Steinert likte ikke den objektive detaljbeskrivelsen av virkeligheten... 

 

Eva Klerck Gange: 

Det subjektive handler i denne sammenheng om ditt indre visuelle blikk og din indre visuelle impuls til å uttrykke noe, og hele ideen bak det subjektive er jo også at man er ikke opptatt av disse store historiske hendelsene, men en hendelse mellom deg og meg er vel så viktig og har like høy verdi som en historisk hendelse. 

 

Forteller: 

Det er ikke store landskapsmotiver eller viktige personer man portretterer, men det er rett og slett det estetiske – den visuelle opplevelsen av selv de minste ting. 


Eva Klerck Gange:
 

Det kan være asfalt som de kjente asfaltfotografiene til Tom Sandberg. Det kan være horisonter. Det kan også være nettopp et utsnitt av et portrett som er helt annerledes enn et vanlig portrett. Du kan ta et øye. Du kan ta en veldig spesiell vinkel, og dette har også da med selve inspirasjonskilden til det subjektiv å gjøre.