Forteller
Høsten 1762 står 22 år gamle Helene Cathrine Büchler brud. Hun er kledd i en vakker lys silkekjole overstrødd av silkebroderier. Brudgommen heter Mogens Larsen Monsen og de er begge fra svært velstående familier. Da bruden våkner får hun dette verdifulle smykkeskrinet i gave
Janne Arnesen
det er brudens morgengave, altså den hun fikk etter bryllupet, både som en velkommen inn i familien, og som en forsikring på at her har du en verdi i tilfelle noe skulle skje i fremtiden.
Forteller
Forteller Janne Arnesen, kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet.
Janne Arnesen
Det vi egentlig ser på er en trekoffert som har sølvbokser og et sølvspeil. Også har det to vanvittige smykkesett. Alt man trenger for å bli pen på 1750-tallet og 1760-tallet.
Man får ett smykkesett som er i sølv, med slipt bergkrystall, så de imiterer jo diamanter. Det har jo glitret fantastisk i levende lys. Og der får du halskjede, øredobber, skospenner, knapper som man kunne sy inn i håret, eller sy på klærne midlertidig.
Forteller
Den andre delen av smykkeskrinet er lagt utover på venstre side, speilet, håndviften, brosjer og fire små ovaler
Janne Arnesen
Som har et feste på baksiden, som tilsier at de har vært brukt som armbånd. Og de ble satt på type, ja for eksempel sort fløyelsbånd, og ble brukt på håndleddet, sånn at alle kunne se dem.
Forteller
den ene ovalen har portrett av en mann, med pudret hår og rød kappe omgitt av 4 små lyseblå blomster - forglemmegei
Janne Arnesen
Det er Johan Georg Büchler, og det er brudens far, brudens avdøde far – og derfor omgitt av Forglemmegei, som man da alltid kunne bære på hånden og se ned på, og minnes.
Forteller
Og nå er det museet som minnes Helene Cathrine Büchler og alle disse smykkene som en gang har vært tett på hennes hud og liv.