Forteller
En dag i 1927 får kunststudenten Nora Gulbrandsen en nærmest umulig oppgave.
Peder Valle
Hun var student på Kunst- og håndverksskolen, var i ferd med å avslutte en tre- og et halvt år lang utdannelse der, og ble da headhunted, som vi ville sagt i dag, til Porsgrunns porselensfabrikk, og da er det egentlig «on a mission», og det er litt gøy.
Forteller
Peder Valle, kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet.
Peder Valle
Nora Gulbrandsen blir ansatt høsten 1927, og da er det egentlig fordi fabrikken skal være representert på den store landsutstillingen i Bergen sommeren etter.
Forteller
Porsgrunds Porselænsfabrik produserer serviser og pyntegjenstander. Utstillingen i Bergen i 1928 er en unik mulighet for fabrikken til å vise seg frem – og helst med noe helt nytt! Men tiden er knapp; utstillingen er bare noen måneder unna, og ingenting er klart.
Peder Valle
Altså vi skal huske at det kan ta flere år å utvikle et nytt servise. Her gjorde hun det på rekordtid.
Forteller
Gulbrandsen designer en mengde nye gjenstander og dekorer som stilles ut i Bergen sommeren 1928. Og landsutstillingen blir en triumf. Gulbrandsens design beskrives som både «smakssikkert» og «raffinert» .
Resultatet ser vi foran oss i dag. Her er Nora Gulbrandsens visjon for porselenet i det 20. århundret.
Peder Valle
dette er jo porselen på en måte tatt ut av komfortsonen, dette er porselen med sterke farger og kontraster, streker, striper, strenge geometriske dekorer, skarpe farger, gullkanter. Det er det morsomme med gullkanter, kanskje tenker på det konservativt eller gammeldags. Men Nora Gulbransen la gullet ned i rillene, forgylte geometriske lokknapper så de settes som små smykker. Så Nora Gulbransen er som en fransk juveler som klarer å omsette porselenet i en ny type moderne praktgjenstand.
(...)
For meg er Nora Gulbrandsen litt kompromissløst moderne, skarp i kantene. Hun vet hvor hun vil, men alltid med en sånn kontinental eleganse.