Tomb of the unknown Craftsman

Grayson Perry

Transkripsjon

Teksten finnes oversatt til norsk lenger ned på siden.

This piece, Tomb of the Unknown Craftsman, was the kind of key artwork from an exhibition I made for the British Museum in London.

It's a ship. It's about 2 metres long and three metres high, and it's made of pretty much all of it of cast iron. And I chose cast iron.
Because it's a material, it's not bronze. It has a more kind of workmanlike history. It's to do with Industry. It's supposedly like a coffin. It holds an anonymous individual who represents all of the people who made all of the monuments and artefacts of history that often you see in a place like the British Museum, but we have no name attached to them.
Because if you go to a contemporary Art Museum, every scrap of paper has a name attached to it. You know an individual who made this because they're an artist.

And yet you go to the British Museum and we know very few of the people who actually made the objects that we saw, and so I wanted to kind of make a celebration of them in the same way as the tomb of the Unknown Soldier.

In many countries they have a tomb of the Unknown soldier who represents all the soldiers that have fallen in battle for that country, and so it was a kind of honouring of craftsmanship

On the tomb you'll see hanging maybe 150 glass little pots, little vases, little bottles, and they sort of represent the sort of blood, sweat and tears really of the Craftsman and of the pilgrims. And that idea that you know we make offerings and often significant objects throughout different cultures throughout history have been what they call lie baited, they would pour things onto them so that that idea of sort of bringing a bit of the body into it almost and so.

I like the idea that it looks like it has a history. This thing if if one thing I am good at as an artist, it's faking authenticity.

Oversatt til norsk:
Dette verket, kalt «Tomb of the Unknown Craftsman», var et nøkkelverk fra en utstilling jeg holdt for British Museum i London. Det er et skip som er rundt to meter langt og tre meter høyt, hvor mesteparten er laget av støpejern.

Siden det er et materiale – det er ikke bronse – har det mer å gjøre med en slags arbeiderhistorie, det har å gjøre med industri. Det ser liksom ut som en kiste. Inni er det et anonymt individ som representerer alle menneskene som lagde alle de historiske monumentene og gjenstandene du gjerne ser på et sted som British Museum, uten at vi kjenner navnene deres.

Drar du derimot på et samtidskunstmuseum, får du vite navnet på kunstneren bak selv den minste lille papirbiten. Du får vite om hvem det var som lagde disse tingene, fordi de er kunstnere. Men drar vi på British Museum, kjenner vi bare til noen få av menneskene som lagde gjenstandene vi ser på. Og derfor ønsket jeg liksom å feire dem på samme måte som med den ukjente soldats grav.

I mange land har de et gravmonument for en ukjent soldat som representerer alle soldatene som falt i krig for det landet, og verket mitt gjør tilsvarende ære på kunsthåndverk.

På minnesmerket ser du kanskje rundt 150 små glassvaser, små flasker, som liksom representerer håndverkernes og pilegrimenes blod, svette og tårer. Det handler også om hvordan ulike kulturer gjennom historien har ofret ting, gjerne viktige gjenstander, og også gjort drikkofre – de har helt noe i disse beholderne og liksom trukket kroppen inn i det hele. Jeg liker ideen om at verket ser ut som om det har en historie bak seg. Hvis det er én ting jeg er flink til som kunstner, er det å fake ekthet.