Kubistisk pioner

Thorvald Hellesen
Thorvald Hellesen, «Komposisjon med dansere», ca. 1914–1915. Storebrand kunstsamling 

Transkripsjon

Lin Stafne-Pfisterer 

Picasso og Braques kubisme revolusjonerte framstillingen av virkeligheten. Motivene ble sterkt abstrahert og sett fra forskjellige vinkler parallelt. 
 
Forteller 

Dette er Lin Stafne-Pfisterer, kunsthistoriker ved nasjonalmuseet. 
 
Lin Stafne-Pfisterer 

Hellesen flyttet til Paris i 1911, og i årene før og under første verdenskrig ble han en del av miljøene rundt Pablo Picasso, Georges Braque og Fernand Léger – blant andre - kubister som vendte opp ned på normene for hva kunst skulle være  
 
Hellesen selv beveget seg rastløst fra det ene kubistiske utrykket til den andre. Straks han behersket kodene innenfor en retning, forlot han den tilsynelatende brått, for å gi seg i kast med en ny. I løpet få år utforsket han  
 
Orfisme - hvordan man skulle overføre multisensoriske opplevelser av lys, lyd, farge og bevegelse til lerretet. 
 
…og… 
 
Krystallkubisme - papircollagens logikk hvor hvert felt er malt med en egen type strøk og tekstur. 
 
…og… 
 
Maskinkubisme - som var inspirert av et stadig mer mekanisert liv fylt med samlebånd, biler, fly osv. 
 
Forteller 

Etter første verdenskrig, opplevde Hellesen et slags gjennombrudd. Han deltok i de viktigste kubismeutstillingene i Paris og stilte ut sine ruvende malerier side ved side med vennen Fernand Léger, både i og utenfor Frankrike. 
 
Lin Stafne-Pfisterer 

Bildene hans ble trykket i tidsskiftene og arbeidene ble framhevet av flere kritikere. En av dem hevdet at Hellesens fargesterke bilder utgjorde «en umiskjennelig nordisk innflytelse» på «fargeløse» franske kubister.