Imaginære fengsler

Giovanni Battista Piranesi

Transkripsjon

Forteller: Vi står nå i det første rommet i utstillingen «Piranesi og det moderne». Hovedverket Carceri er sentralt for denne delen av utstillingen.  

 

Victor: Her ser vi den mest berømte serien av alle Piranesis tusen trykk, Carceri d’invenzione, eller imaginære fengsler fra 1761  

 

Forteller: Forteller Victor Plathe Tshudi professor ved Arkitektur og Designhøyskolen 

 

Victor: Her ser vi fanger bundet til torturapparater. Vi ser kjettinger og rep. Vi ser gittere, vi ser sånne svære jernkuler. Fengsels- og fangetema går igjen, men det som kanskje er enda mere fryktinngytende er at andre i samme trykk går og konverserer og står og ser på utsikten som om ingenting er skjedd. Så ikke bare er det en arkitektur som ikke henger sammen, men det er også et menneskelig fellesskap som har gått i oppløsning 

 

Forteller: Motivene til den italienske arkitekten og grafikeren Piranesi har fått forfattere, filosofer og psykologer til å spørre seg hvilken underverden vi ser inn i. Er bildene laget i feberrus, er de en kritikk av fengselsvesenets råskap, eller er trappene, de dinglende gangbroene og endeløse hallene et bilde på hvordan vår egen sjel ser ut?  

 

Victor: Men det som fascinerer mest med disse trykkene er hvordan han behandler rommet, for det ser ut som de på en måte ikke ender. Det er perspektiver som forgrener seg innover i bakgrunnen uten stopp. Det er trapper som forsvinner opp i intet. Det er svimlende, sugende dyp ned i forgrunnen. Så hvilken verden er det egentlig Piranesi presenterer oss for i denne serien? Det er det som har opptatt ettertiden.  

   

Forteller: På andre siden av rommet kan du se hvordan Piranesi har inspirert oss i nyere tid. I 1936 blir ett av trykkene hentet frem fra glemselen og presentert på en utstilling om kubisme og abstrakt kunst på MOMA i New York. Trykkene blir nå satt i sammenheng med det moderne. Og senere fortsetter bildene hans å inspirere spillutviklere og også filmskapere slik du kan se på skjermen her i filmen «Den tredje mann».  

 

Victor: Disse ikoniske siste minuttene hvor hovedpersonen er fanget nede i kloakksystemet under Wien og forsøker å løpe fra politiet. Og hvert eneste bilde, hver eneste tagning, hver eneste shot er jo som tatt ut av disse Carceri trykkene. Som om disse serien, serien i grafiske blad er gjort om til film.