Tekst av samlingsmedarbeider Peder Valle

Christianshavn i København, en gang i siste halvdel av 1700-tallet.

Måkeskrikene blander seg med støyen i havnen, med lydene av et skip som losses. Det lyder høye rop, ordrer blir gitt; tunge kasser løftes, skyves og bæres i land, store stråballer rulles opp og ut fra skipets lasterom. Skipet har seilt «på Østen», som det heter, og er omsider tilbake i København etter to år, som er tiden det tar å nå helt til Kina og tilbake igjen sjøveien.

Litografi av kai med staselig bygg i bakgrunnen og handelsskip i forgrunnen
A.E.F. Mayer, Lemercier, Benard et C.ie, Arthus-Bertrand, «Københavns havn sett fra tollstedet», 1842–1856
Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy
I mørke toner, en seglskute ved havn
Johan Christian Dahl, «Larsens plass i København», 1834.
Foto: Nasjonalmuseet
Porselensbolle med fargerikt kinesisk motiv.
Spilkum, Meissen, Tyskland, mellom 1720 og 1735. Porselen med håndmalt dekor.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen.

Kina i Europa

Og likevel er vår skyllebolle slett ikke kinesisk. Den er laget i Meissen i Sachsen i dagens Tyskland, stedet hvor man først klarte mesterstykket å lage «ekte», altså høybrent porselen, i Europa. Meissen-fabrikkens former og dekorer ble raskt populære, og spredte seg til andre europeiske porselensfabrikker.

Men hvor hentet Meissen dem fra? Som skyllebollen antyder, var det nettopp det kinesiske porselenet som dannet skole for utformingen av produktene i Meissen. «Naturlig nok», er det fristende å legge til; det var jo tross alt fra Kina porselenet kom.

De to kineserne som er malt på bollen blir på denne måten mer enn en tilfeldig valgt dekor: De blir selve nøkkelen til å forstå porselensbollens eksotiske opphav, som en avlegger av Østens porselenstradisjon og et lite stykke Kina i Europa. Vi setter over til Kina.

Europa i Kina

Hva er «ostindisk»?

Navnet kommer av hollandsk ‘oost-indisch’, ‘egentlig øst-indisk’, et begrep som betegner østasiatiske land, i motsetning til Vestindia (Karibien). I dag er begrepet ‘ostindisk’ begrenset til å betegne kinesisk eksportporselen myntet på Vesten, som regel utformet for å møte vestlig smak.

Tallerken, ostindisk, Kina, ant. 1740-åra. Porselen med håndmalt dekor. Bestilling fra Henrik Wagenfeldt og Johanna Lagermarck.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
Tallerken med uidentifisert familievåpen, ostindisk, Kina, siste halvdel av 1700-tallet. Porselen med håndmalt dekor.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Sjøveien til Ostindia

To seglskuter på havet, det ene i røyk
Christoffer Wilhelm Eckersberg, «Københavns red 1. mai 1832», 1832.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
Hvit bolle med perforert vegg, og blå dekor
Bolle med gjennombrutte vegger, fra Hatcher-funnet, Kina, ca. 1640. Porselen med håndmalt underglasurdekor.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Hvit tallerken med blå dekor av landskap
Skål fra Ca Mau-vraket, Kina, ca. 1725. Porselen med håndmalt underglasurdekor.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Never the twain shall meet?

Et helt servise med porselenskopper, kar og kanner med gyllen og fargerik dekor.
Frokostservise, Meissen, Tyskland, mellom 1725 og 1735. Porselen med håndmalt dekor.
Foto: Nasjonalmuseet

Ostindisk porselen

Et utvalg ostindisk porselen fra museets samling