Bjørn Engø. Mid Century på norsk.

gryte i kobber på stativ
Mann i dress og slips med noe i hendene. Kontorhyller i bakgrunnen. Svart-hvitt bilde.
Bjørn Engø i sitt tegnekontor med en prototype.
Foto: Faksemile fra 33 Brukskunstnere, Bonytt forlag, 1959.

Tekst av samlingsmedarbeider Thomas Flor

Om hundre år er heldigvis ikke allting glemt

I 2020 er det hundre år siden Bjørn Engø ble født.

Engø var en norsk interiørarkitekt, utstillingsdesigner, industridesigner og kunsthåndverker.

Selv om en del av hans mange ulike design hadde en relativt kortvarig produksjon, satte han spor etter seg både i Norge og i utlandet i tiårene etter krigen. 

Mest kjent i dag er hans mange bruksobjekter i eloksert aluminium tegnet for den norske produsenten Emalox.

Mid Century Modern

Bjørn Engø fulgte tidsånden, men han var også i forkant når det gjelder bruken av moderne materialer her til lands. På mange måter kan man si at Engø var nærmere knyttet til den amerikanske stilepoken Mid Century Modern enn sine kolleger i Skandinava.

Selv om formgiving fra Norden faktisk var en inpirasjon for den amerikanske stilen, slo den aldri helt rot i Skandinavia. Dette er også noe av grunnen til at Engøs produksjon fikk større aksept i utlandet enn den gjorde her hjemme.

I dag er Mid Century Modern for lengst anerkjent som en betydelig internasjonal bevegelse i tiårene etter andre verdenskrig. Samspillet mellom design, kunst og arkitektur står sentralt i denne periodens estetikk, noe som kjennetegner en stor del av Engøs designvirksomhet i etterkrigstiden.

svart-hitt bilde av interiør med stoler, bord, lampe, gardiner. blomster på bordene.
Engøs møbler for Gustav Bahus på Norway Designs For Living, Chicago 1951. En av stolene ble vist på Good Design i regi av MoMA
Foto: Nasjonalmuseets arkiv.

Håndplukket av MoMA

Bjørn Engø var en av få skandinaviske designere som ble plukket ut til en utstilling i regi av The Museum of Modern Art.

Engø designet møbler for produsenten Gustav Bahus. Noen av disse ble vist på utstillingen Norway Designs for living i Chicago i 1951. Herfra ble en av stolene hans plukket ut av direktøren for MoMAs designavdeling, Edgar Kaufmann Jr. til å vises på utstillingen Good design.

De som kjente Bjørn Engø

Mennesker som kjente Engø har beskrevet han blant annet som en som på 1950-tallet laget utstillinger ingen hadde sett maken til.

utstillingsrom
Engø var ansvarlig for utstillingsdesignet av den Norske industridesigner-gruppens paviljong ved Triennalen i Milano 1957.
Foto: Norsk design

Han er også omtalt som den stilsikre ektefellen som kjøpte med seg gave til kona i form av et stort modernistisk kobberarmbånd laget av den afroamerikanske sølvsmeden Art Smith.

Mannen med to parallelle karrierer

Flere har trukket frem historien om industridesigneren som parallelt med suksessen bak serieproduksjon av allemannseier i eloksert aluminium, begynte på sin andre karriere med å skape kunsthåndverk i kobber og emalje.

Samtidig tegnes et bilde av en tilbakeholden, og på samme tid profilert, utøver innen det norske designfeltet, som levde ut sin legning i skjul i en samtid hvor homofili fortsatt var straffbart.

Hvordan dette var med på å forme Engøs karriere er usikkert. Likevel ser det ut som om hans praksis som industri- og møbeldesigner ble avsluttet på samme tid som ekteskapet ble oppløst.

Fra 1960-tallet og fram til sin død i 1981 var han å regne som kunsthåndverker.

Maskinvevd bomullsstoff i toskaftbinding med trykket dekor i rektangler i gult og svart.
«Polynesia», Bjørn Engø (kunstner), Sandvika veveri (produsent) , ant. 1953 © Engø, Bjørn
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Kilder

Bonytt 1946-68

Harriet Clayhills, 33 brukskunstnere, 1959

Norsk Kunstnerleksikon / Bjørn Engø 

Samtaler med Lill Remlov 2005