Tekst av rådgiver samling Thomas Flor
Om hundre år er heldigvis ikke allting glemt
I 2020 var det hundre år siden Bjørn Engø ble født.
Engø var en norsk interiørarkitekt, utstillingsdesigner, industridesigner og kunsthåndverker.
Selv om en del av hans mange ulike design hadde en relativt kortvarig produksjon, satte han spor etter seg både i Norge og i utlandet i tiårene etter krigen.
Mest kjent i dag er hans mange bruksobjekter i eloksert aluminium tegnet for den norske produsenten Emalox.
Mid Century Modern
Bjørn Engø fulgte tidsånden, men han var også i forkant når det gjelder bruken av moderne materialer her til lands. På mange måter kan man si at Engø var nærmere knyttet til den amerikanske stilepoken Mid Century Modern enn sine kolleger i Skandinava.
Selv om formgiving fra Norden faktisk var en inpirasjon for den amerikanske stilen, slo den aldri helt rot i Skandinavia. Dette er også noe av grunnen til at Engøs produksjon fikk større aksept i utlandet enn den gjorde her hjemme.
Inspirert av utviklingen i USA var Engø tidlig ute med å ta i bruk formbøyd kryssfiner i sine stoldesign. Han sto også bak Norges første møbler av plast. Disse ble utviklet i et samarbeide med produsenten Ancas på Tromøy, hvor ingeniøren Herbert Waarum hadde ledet arbeidet med å støpe Norges første båt i armert polyester i 1953.
Håndplukket av MoMA
Bjørn Engø var en av få skandinaviske designere som ble plukket ut til en utstilling i regi av The Museum of Modern Art.
Engø designet møbler for produsenten Gustav Bahus. Noen av disse ble vist på utstillingen Norway Designs for living i Chicago i 1951. Herfra ble en av stolene hans plukket ut av direktøren for MoMAs designavdeling, Edgar Kaufmann Jr. til å vises på utstillingen Good design.
De som kjente Bjørn Engø
Mennesker som kjente Engø har beskrevet han blant annet som en som på 1950-tallet laget utstillinger ingen hadde sett maken til.
Han er også omtalt som den stilsikre ektefellen som kjøpte med seg gave til kona i form av et stort modernistisk kobberarmbånd laget av den afroamerikanske sølvsmeden Art Smith.
Mannen med to parallelle karrierer
Flere har trukket frem historien om industridesigneren som parallelt med suksessen bak serieproduksjon av allemannseier i eloksert aluminium, begynte på sin andre karriere med å skape kunsthåndverk i kobber og emalje.
Samtidig tegnes et bilde av en tilbakeholden, og på samme tid profilert, utøver innen det norske designfeltet, som levde ut sin legning i skjul i en samtid hvor homofili fortsatt var straffbart.
Hvordan dette var med på å forme Engøs karriere er usikkert. Likevel ser det ut som om hans praksis som industri- og møbeldesigner ble avsluttet på samme tid som ekteskapet ble oppløst.
Fra 1960-tallet og fram til sin død i 1981 var han å regne som kunsthåndverker.
Kilder
Bonytt 1946-68
Harriet Clayhills, 33 brukskunstnere, 1959
Norsk Kunstnerleksikon / Bjørn Engø
Samtaler med Lill Remlov 2005