Det kontroversielle korsettet. En tidsreise i silke

Få historiske plagg skaper så mye kontrovers som korsettet. Når Nasjonalmuseet røntgenfotograferer korsettene i samlingen, kan vi reise i tid, gjennom lag av silke og spiler. Er korsettet bedre enn sitt rykte?

Tekst av Ida Cathrine Holme Nielsen, frilans film- og moteskribent

Klær, og i ytterste konsekvens mote, er i konstant dialog med kroppen. Korsettet har modellert kvinnekroppen i moteriktige silhuetter i fem hundre år. Kroppen og korsettet synes dermed uløselig forbundet, ikke bare i fysisk forstand som et slags ekstra lag hud i stoff og spiler, men også fordi ordet «korsett» stammer fra det latinske corpus – kropp. På 1500-tallet ble plagget omtalt som «a payre of bodies» - en form for kropp i seg selv. Korsettet er et av de mest intime plaggene i europeisk drakthistorie og forteller flere hundre års kvinnehistorie.

I dag hjemsøker uoppklarte myter om korsettet populærkulturen gjennom film- og strømmeserier, der de forseggjorte skulpturene av brokade og spiler ofte framstilles som kvinneundertrykkende torturinstrumenter, som vekker både harme og kontrovers i vårt vesentlig mer frigjorte, moderne blikk. Korsettet fortsetter allikevel å skylle over oss i stadig nye motebølger, på tross av sin status som historisk utdatert relikvie. Men, hva er egentlig et korsett – og hvilken funksjon hadde det? Vi skal undersøke hvorfor de broderte burene dominerte kvinneliv gjennom århundrer og forsøke å oppklare noen seiglivede myter om det omstridte korsettet. Gjennom røntgenfotografering av et eksemplar i Nasjonalmuseets samling fra midten- til slutten av 1700-tallet, vil vi vekke en av disse stofflige kroppene til live og opprette et håndgripelig bånd til fortiden og kvinnene som eksisterte i den. Var de bare forfengelige moteofre? 

Mote møter funksjon

Korsettet er et medium der mote og funksjon møtes i praksis. Korsettets ypperste formål var å skape et strukturert fundament for drakter i et mangfold av moteriktige silhuetter. Bare tenk på Dronning Elizabeth ls kjegleformede torso eller Dronning Mauds ikoniske timeglassform. Korsettet endret form løpende i takt med moten. I tillegg til å skape den helt riktige silhuetten, kunne korsettet bidra med å distribuere og avlaste vekten fra svært omfattende 17- og 1800-tallsskjørt. Korsettet ble båret i kombinasjon med andre typer undertøy, som både beskyttet kostbare drakter fra svette og sørget for en solid struktur for den riktige kjolesilhuetten.

Film- og tv-serier fungerer som en moderne inngang til fortiden, som kan bidra til å forsterke eller skape myter om historiske plagg, og det går ofte gruelig galt når korsett og undertøy skal «oversettes» for moderne øyne. Her blir ofte korsetter iscenesatt i forførende undertøyskampanjer med gjennomsiktige blonder og sateng, holdt sammen av et fåtall plastspiler direkte mot naken hud. Dette samsvarer heldigvis ikke med det vi vet om hvordan korsetter ble brukt i virkeligheten. En «serk», en underkjole, ble båret helt innerst mot huden (av alle kjønn), altså under korsettet. Man har aldri hatt korsettet direkte på naken hud. Serken kunne være laget av finspunnet lin eller musselin i øvre samfunnslag, og det var et statussymbol å ha råd til å holde den ren og hvit. Utskjæringen på serken var tilpasset formen på drakten man skulle ha over.

Underskjørt, lommer som ble bundet om livet, hofteputer og andre strukturelle plagg for å skape en tidstypisk silhuett, ble båret i tillegg til korsettet. Disse strukturelle undertøysplaggene endret seg også løpende i takt med motebildet. Tenk for eksempel på hofteputer fra 1700-tallet a la Farlige forbindelser, eller 1860-tallets enorme krinoliner som i Tatt av vinden - her er undertøyet helt essensielt for å skape periodens ikoniske silhuett.

Det finnes flere gode eksempler på film- og serieskapere som tar seg kunstneriske friheter med en historisk periode for å skape et særegent visuelt uttrykk. Sofia Coppolas pastellfargede drømmebilder i Marie Antoinette fra 2006, er kanskje kroneksemplet på denne finurlige leken med en historisk periode kombinert med ren motefantasi. Det samme skjer i motefotograf Autumn de Wildes filmatisering av Jane Austens empire-epos Emma fra 2020. Felles for disse eksemplene er at selv om de leker med farger, stoff og historiske konvensjoner, er de strukturelle plaggene som sikrer en noenlunde autentisk silhuett på plass.

Snøreliv eller korsett?

Uidentifisert kunstner, Anna Jordal (produsent), Marius Hammer (bunadssølv), H.M. Dronning Mauds Hardangerbunad, 1906
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

En vanlig misforståelse er at vi omtaler alt med snøring og spiler som korsetter. I historisk bekledningssammenheng skiller man faktisk mellom snøreliv og korsetter. Snøreliv er korsettvarianter fra ca. 1500–1800 som er V-formede og løfter bysten. Snørelivene har, som navnet indikerer, som hovedregel alltid snøring. Mange vil kjenne igjen elementer fra det dekorative snørelivet fra enkelte bunader som en del av draktens overdel.

Korsettet derimot tilhører perioden ca. 1800–1920 og former torso i en timeglassfigur. Korsettet har snøring i rygg og metallhekter i front, eller bare metallhekter. Hvalbarder, en kam-lignende substans i en hvals munn, var et populært, men svært eksklusivt materiale brukt til å stive av snørelivkorsetter. Tre, enkelte typer robust strå, metall og senere stål var alternativer til de kostbare hvalbeins-spilene. Det var tøft fysisk arbeid å være snøreliv- eller korsettmaker, og derfor var dette et yrke som tradisjonelt sett ble ivaretatt av menn, selv om kvinner senere skulle få mer innflytelse på både utforming, salg og produksjon av korsetter og undertøy – såkalt «trikotasje».

Korsettet som er røntgenfotografert i Nasjonalmuseet, er datert til mellom 1740- og 1780, er av engelsk opprinnelse og er teknisk sett et snøreliv.

Ove Harder Finseth , «Korsett», 2009–2010 © Finseth, Ove Harder
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Både snøreliv og korsetter endrer seg gradvis i takt med moten, og derfor er det stor forskjell på eksempelvis et kort korsett som snører midjen inn i omfattende krinolinekjoler fra 1860-tallet og hoftelange tidlige 1900-tallskorsetter som tvinger kroppen inn i en lang s-kurveform.

Korsettene i Nasjonalmuseets samling er ikke blitt aktivt samlet, men har fulgt med andre donasjoner og innkjøp av klesdrakter. De er heller aldri blitt utstilt i seg selv, både på grunn av manglende kontekst og fordi man ikke bruker de faktiske historiske korsettene når man stiller ut periodedrakter. Det eneste korsettet som har vært utstilt i Nasjonalmuseet siden åpningen i 2022, er Ove Harder Finseths moderne prakteksemplar på tekstil- og broderikunst, med sterk inspirasjon fra 1700-tallets snøreliv.

Korsettets tidslinje

  • 1500-tallet – Snørelivet er sylinderformet med spiler av «buckram» (et sterkt, stivet bomullsstoff), tre eller hvalbarder og en «blanchett»: en flat vertikal trepinne innsatt foran i midten på snørelivet.
  • 1600-tallet – Snørelivet blir mer V-formet, men er nå laget av to separate stoffdeler med spiler, og holdes sammen av en blanchett foran. Blanchetten kunne være dekorert av eieren med inskripsjoner og små symboler. Korsettet løfter og framhever bysten.
  • 1700-tallet – Snørelivet finnes i ulike former, fra stroppeløse utgaver (som ikke begrenser skuldrene og derfor populære i arbeidende samfunnslag) til sirlig broderte silkesnøreliv, noe stivere og mer rigid til hoffbruk, til aristokratiske kvinner. Enkelte snøreliv for arbeidende kvinner var ikke bare undertøy, men ble båret over en serk og et skjørt som det ytterste plagg. Snørelivet endret seg gradvis i takt med den moteriktige silhuetten i løpet av 1700-tallet. Overklassens kostbare snøreliv var nærmest små kunstverk i seg selv. En dekorativ bringeduk ble ofte sydd fast eller festet foran på snørelivet som en del av kjolen.
  • ca. 1795–ca.1820 – Empiretiden - Snørelivet blir kortere i takt med at den moteriktige silhuetten gradvis flytter fokus fra den naturlige midjen til empiresnitt – rett under bysten.
  • 1820–1890 – Viktoriatiden - En timeglassform med fokus på smal midje blir moderne igjen og korsettene endrer form i takt med nyanser i motebildet gjennom hele 1800-tallet. Fram til 1870-tallet er proporsjonene mellom et stort skjørt (og i en kort periode på 1830-tallet – enorme puffermer), at midjen framstår forholdsvis smal uten et altfor stramt korsett. På 1870-tallet blir skjørt-silhuetten smalere og korsettene lengre og (enda) mer begrensende for å passe inn i skjørt med smalere hofte. Blanchetten foran på korsettet får en umiskjennelig skje-form og idealet er en smal midje, fyldig byste og hofter. Den industrielle revolusjon gjør korsetter mer tilgjengelige i alle samfunnslag, og stål blir et populært alternativ til hvalbarder som spiler. Kjoleliv med lette spiler ble båret over korsettene. Det finnes også enkelte eksempler på menn i denne perioden som bruker korsett, enten forfengelige «dandyer» eller militære som ønsket å opprettholde en rank figur.
  • 1900–1914 – Et hoftelangt, forholdsvis rett korsett som tvinger formen inn i en s-kurve, skal gi kvinnene den moteriktige, slanke neo-klassiske silhuetten som atter er tilbake i motebildet. Det slanke skjønnhetsidealer skal komme til å prege hele 1900-tallet.
  • 1914–1920 – Det tradisjonelle korsettet forsvinner gradvis i løpet av 1. verdenskrig og årene som følger, og en banebrytende ny, mer praktisk silhuett tar form. Det er dog ikke alle som passer inn i dette idealet uten formende, ja, korsettlignende undertøy.
  • 1920–1947 – Ulike varianter av BH-en overtar som støttende undertøy for de fleste kvinner. Formende undertøy, hofteholdere og korseletter (lettere korsetter) finnes allikevel i ulike former for å skape en illusjon om at man naturlig passer inn i de moteriktige, slanke silhuettene. Film blir et vesentlig medie for moteformidling til den brede masse, og tross depresjon og krig i løpet av denne perioden, ønsker man å ligne de makeløse kvinnene på lerretet. Materialebegrensning under andre verdenskrig utelukker ikke at enkelte formende undertøysplagg fremdeles blir produsert og solgt. Spesielt til rike kunder og Hollywood-stjerner.
  • 1947–1960 - Christian Diors «New Look» revolusjonerer moteverden i 1947 med sin nostalgiske, tilbakeskuende silhuett, som bringer korsettet på banen igjen. Dog i litt mindre rigide former enn vi kjenner det fra 1800-tallet. Kolleksjonens opprinnelige navn var ‘corolle’, fordi kvinnene skulle ligne blomster med smal stilk og stort skjørt (med omfattende underskjørt i tyll stivet med hestehår) som blomsterblader. Couture-moteplagg fra Dior og lignende motehus har den dag i dag en form for innebygget korsett. 
  • 1960–1970 – Lycra blir oppfunnet i 1959 og «shapewear» blir dermed mer elastisk og komfortabelt enn tidligere. Det er fremdeles vanlig å bruke hofteholder, BH og et midjekorsett – en «waist cincher» for å passe inn i smale blyantskjørt og kjoler med definert midje. Dette behovet endrer seg med silhuetter som «babydoll» eller mer løstsittende og regelrett avkledde motesilhuetter koblet til subkulturer som Hippie-bevegelsen i løpet av tiåret. 
  • 1970–i dag – Kroppen er det nye korsettet! Det er opp til deg å skape ditt eget muskuløse korsett og holde deg i form for å passe inn i motebildet. Formende undertøy som Spanx, Kim Kardashians Skims og ulike varianter av «shapewear» utgjør de foreløpig siste restene av en korsettert fortid.

En tidsreise i silke

Tekstilkonservator Hannah Vickers og et snøreliv fra 1790-årene som skal røntgenfotograferes.
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Røntgenfotografering av historiske plagg og objekter, åpenbarer detaljer som tidligere har vært usynlige. Med såpass strukturerte plagg som snøreliv og korsetter, er det ekstra interessant å se nærmere på hvilke hemmeligheter de har båret på gjennom århundrene. Denne formen for visuell analyse kan bidra til å utvide vår forståelse for plagget eller bekrefte mistanker om hvordan det er blitt konstruert eller brukt i sin samtid. Røntgenfotografering kan avsløre skjulte sømmer, spiler og broderier, men også gjøre det enklere å datere et plagg mer presist.

Blant korsettene fra samlingen som er røntgenfotografert finner vi et gult silkesnøreliv fra ca. 1740–1780 i silke. Her kunne man ane en liten lomme på innsiden foran på korsettet, som vi ikke visste hvor dypt går eller hvordan er konstruert, kun ved hjelp av utvendig undersøkelse.

Med røntgen kan man også avsløre spor etter bruk; flekker, skader eller reparasjoner, som kan fortelle oss mer om plaggets- og eierens levde liv. I korsettenes tilfelle er det spesielt relevant, fordi kvinners historiske liv i mindre grad er dokumentert i detalj. Snørelivet er om noe et plagg som har en direkte forbindelse med bærerens kropp, og ved hjelp av moderne teknologi kan vi lese eierens historie gjennom plagget. Snørelivet danner et så intimt forhold med kroppen det tilhører, at avtrykket fra bærerens kropp er intakt og former plagget selv etter flere hundre år. På mange måter fungerer røntgenfotograferingen som en slags tidsreise i silke, som gjør skjulte detaljer fra fortiden håndgripelige igjen. 

Et konkret legeme vekkes til live når snørelivet henges opp i usynlige fiskesnører i røntgenapparatet, og helt av seg selv inntar sin forhenværende eiers fysiske form. Hvalbardene var sterke, men fleksible, og formet seg etter bærerens kropp over tid. Plaggets etymologiske opprinnelse som «kropp» blir hermed bokstavelig, og skaper en nærmest gjenferdsaktig tilstedeværelse i rommet. En flere hundre år gammel skikkelse tar form allerede før bildene er tatt og maner fram en kropp som for lengst er tapt til tiden. Vi begynner å trenge gjennom lagene av søm og silke.

Klare for røntgenfotografering av et snøreliv fra 1790-årene.
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Når røntgenbildene dukker opp på skjermen, åpenbares en større verden enn det plagget vi har foran oss umiddelbart avslører. Her ser vi møysommelig plasserte sømmer på innsiden av snørelivet og et sirlig stakittgjerde av omhyggelig plasserte hvalbardspiler. Den lille lommen er plutselig usynlig, men heldigvis får rådgiver for samlingen Janne Helene Arnesen, en strålende idé. En blank enkroning tørkes møysommelig av, pakkes inn i silkepapir og blir lagt i den lille lommen, før den store røde røntgenknappen trykkes på igjen og nye bilder blir tatt. Formen av enkroningen framkommer knivskarpt på bildet, og lommen avslører dermed sin fulle dybde og plassering på snørelivet.

Det spekuleres høyt og entusiastisk om hva den forholdsvis lille åpningen kan ha vært brukt til. Kvinner på 1700-tallet hadde (ofte broderte) lommer med det mest nødvendige knyttet rundt livet over underskjørtene, med en slisse i overskjørtet så man kunne rekke ned i dem. Kanskje var den lille lommen foran på snørelivet brukt til parfyme eller velduftende blomster? Eller små gjenstander som, ja - nettopp mynter?

Forbindelsen mellom kropp og korsett blir ikke mindre av at inspeksjonen av snørelivet etter røntgenfotograferingen tar mer og mer form som en slags medisinsk undersøkelse – eller snarere en obduksjon. Kulissene i Nasjonalmuseet deler påfallende mange estetiske likhetstrekk med et sykehus, i det vi triller snørelivet på en båre med hjul fra røntgenavdelingen til konservatorlokalet. Der blir det omhyggelig lagt på et stort, hvitt bord og gjennomgått av hanskekledde hender fra sting til sting, på jakt etter mikroskopiske tegn fra fortiden. Vi befinner oss i sterile omgivelser omgitt av hvite frakker og verktøy som nåler og skalpell. Det sjeldne snørelivet blir dekket av et hvitt klede på «operasjonsbordet» når undersøkelsen er over, for å beskytte det mot lys og støv.

Konservator Hannah Vickers, rådgiver for samlingen Janne Helene Arnesen og praktikant Helene Schonbach saumfarer snørelivet for mikroskopiske antydninger i stoff og søm. I det skarpe, sterile lyset skinner det i grønt i det tidligere gule korsettet, og vi kan se bittesmå spor av grønn fløyel ved skulderstroppene. Kanskje et kantebånd, som tiden for lengst har slitt bort? En rekke små nålehull foran på snørelivet, forteller historien om midlertidige dekorasjoner; brystduker som kan ha vært sydd fast eller festet med nåler foran – som en del av en kjole. Men det er heller ikke sikkert at det gulgrønne silkelaget vi ser foran oss, har vært det øverste og mest dekorative laget av selve snørelivet i sin samtid. Kanskje har det hatt utsmykninger som vi i dag bare kan forestille oss.

Komfortable korsetter?

Ideen om komfort endret seg i løpet av 1800-tallet, for alt fra møbler til korsetter. Selv om korsettet fikk økt fokus på en forsvinnende liten midje i løpet av perioden, ble det også godkjent en rekke smarte patenter som gjorde det mulig å komme inn og ut av korsettet på egenhånd; altså uten hjelp fra en påklederske eller et familiemedlem.

Det finnes kanskje overraskende også historiske eksempler på menn i korsetter på 1800-tallet, både blant de såkalte «dandyer»; en forfengelig, moteriktig subkultur av livsnytere og for enkelte militære - for å opprettholde en rank holdning.

Madame Dowding's korsetter, side 7, 1896, the University of Southampton

Men hvorfor valgte kvinner å gå med noe så tilsynelatende ubehagelig og skrekkinngytende som korsettet i flere hundre år? Hvis man tar moderne garderober i nærmere øyesyn, er det kanskje heller ikke alt som oser av komfort. Mange velger fremdeles å gå i ting som er ukomfortable selv uten fortidens strenge kleskonvensjoner og med en rekke komfortable alternativer tilgjengelig. Vi har eksempelvis ikke brent og bannlyst høye hæler til arbeid eller fest, selv om det hverken regnes for å være en spesielt sunn eller komfortabel type sko.

Det er også viktig å huske på at det ikke bare var stillesittende aristokrater som ble snørt inn i snøreliv og korsetter. Kvinner fra alle samfunnslag hadde en versjon av den gitte periodes snørevidunder. Kvinner som var tjenestefolk og en rekke andre funksjoner i samfunnet som utførte hardt fysisk arbeid – utførte altså dette i snøreliv og korsetter. Billigere alternativer til dyre hvalbarder, som sterkt, men fleksibelt strå, kunne brukes til å stive av korsettene. På 1700-tallet kunne mer beskjedne snøreliv være uten begrensende skulderstropper. Med den industrielle revolusjon på 1800-tallet, ble selv mer dekorative korsetter billigere å produsere og dermed langt mer allment tilgjengelig.

Mot slutten av 1800-tallet blir det omsider mer vanlig for kvinner å delta aktivt i sport og aktiviteter, som sykling og tennis, som krever litt mer bevegelsesfrihet enn de aller mest rigide korsettene. Derfor ble det utviklet egne sommer- og sportskorsetter, som var mer fleksible og av stoffer som var mer luftige. Dette finner du et utmerket eksempel på i Nasjonalmuseets samling.

Hvis du ser nærmere på ballettkostymer, bærer især den romantiske utgaven – altså den med et kne- til ankellangt skjørt, fremdeles elementer fra motebildet fra midten av 1800-tallet – inkludert en fleksibel, men lett korsettert overdel. Korsettets hyperfeminine forbindelse gir gjenlyd i kunstuttrykk der det overjordiske, nesten ikonisk feminine fremdeles er idealet.

Carlotta Grisi i andre akt av «Giselle», Paris 1841
Foto: Ukjent

Broderte bur?

Bildet av korsetters innvirkning på kvinnehelse og som et desidert kvinneundertrykkende instrument, er vesentlig mer sammensatt enn historiske ekko og skrekkhistorier fra Hollywood gir inntrykk av. Mye skyldes at korsettet også i sin samtid ble utsatt for mye kritikk og fikk skylden for en rekke medisinske uhumskheter. Flere leger uttalte seg høylytt på midten- og slutten av 1800-tallet om korsettets påståtte skadevirkninger, men mange av plagene korsettene fikk skylden for (for eksempel tuberkulose og kreft), viste seg å ha helt andre årsaker. Man kan ikke uten videre ignorere at moderne medisin ikke var nevneverdig avansert på denne tiden, i tillegg til at legeyrket mildt sagt var en mannsdominert sfære der kvinnehelse (også den gang) ikke var et spesielt høyt prioritert vitenskapelig emne.

Reklame for elektriske korsetter, fra 1891
Foto: Museum of London / Heritage-Images

En vanlig antakelse om hvorfor kvinner valgte å snøre seg inn i noe som var så tilsynelatende usunt, er at menn og kapitalistiske strukturer presset dem inn i stramme korsetter og snøreliv. Denne ideen holder heller ikke vann. Mange av de mest høylytte korsett-kritikerne var faktisk menn, og snørelivet eksisterte allerede forut for den utbredte ideen om kapitalisme. Men mye tyder på at organer faktisk kunne flytte seg litt rundt i kroppen hvis man snørte korsettet veldig stramt. Det samme kunne skje med ribbeinene, som ble presset inn mot hverandre. Dette er ikke det eneste som kan endre kvinnekroppen på denne måten. Det finnes nemlig andre mer naturlige tilstander som fører til at organer omrokeres midlertidig, eksempelvis graviditet. De fleste kvinner brukte dog korsett selv under svangerskapet, noe som kanskje ikke akkurat er å anbefale rent helsemessig. 

Noen korsetter var tilsynelatende mer farlige enn andre. Mot midten- og slutten av 1800-tallet ble nyvinningen elektrisitet sett på som en helsebringende mirakelkraft, og dermed ble det (i tillegg til ting som elektriske bad, belter og hårbørster!) også markedsført og solgt elektriske korsetter. Heldigvis var ikke disse elektriske i seg selv, men «helsebringende» strøm var blitt sendt gjennom metallspilene i produksjonsprosessen.

Torturinstrumenter i populærkulturen

Ideen om korsettet som kvinneundertrykkende torturinstrumenter blir ofte forsterket gjennom bilder i dagens populærkultur. Faktisk er korsettet et av de viktigste plaggene når det kommer til historiske kostymer, fordi de danner fundamentet for en autentisk kjolesilhuett for en gitt periode. Ofte ser vi dog historiske karakterer på film enten uten korsett eller med helt feil korsett for perioden.

På midten av 1800-tallet valgte en gruppe kvinner, såkalte «tight lacers», å presse korsettene til sitt absolutt ytterste for å få en så smal midje som overhodet mulig. Dette ble sett på som en relativt usunn (og forfengelig) dille også i samtiden. De sammensnørte kvinnene ble ansett som de ultimate moteofre. Som så mye annet i historien er det gjerne det mest ekstreme som gir sterkest ekko gjennom tiden, og kanskje derfor er det denne praksisen vi oftest ser gjengitt på film og i serier som skildrer historiske perioder med korsetter. I Hollywood-filmen Tatt av vinden fra 1939 er et av de mest ikoniske bildene av hovedpersonen Scarlett O’Hara som blir snørt inn i et timeglassformet korsett av barnepiken sin, mens hun holder seg fast med all kraft i sengestolpen. Det samme bildet ser vi gjengitt i en film som James Camerons Titanic, selv om de foregår i helt ulike tidsepoker, henholdsvis 1860-tallet og 1912 – med vidt forskjellige korsettvarianter.

Vivien Leigh og Hattie McDaniel som Scarlett O’Hara og Mammy i «Tatt av vinden», 1939
Foto: Mary Evans/AF Archive

Nylig skapte den hyperpopulære Netflix-serien Bridgerton, som er satt til en fantasiversjon av empire-tiden (ca. 1795–1820), også korsett-furore. Karakterene ble tilsynelatende snørt stramt inn i timeglassformede korsetter uten en serk eller underkjole under (som ville ha gjort korsettet vesentlig mer komfortabelt), i nesten tortur-aktige scener. Ironisk nok er denne voldsomme innsnøringen helt overflødig, og korsettet helt feil, i en forestilt periode med empiresnitt. Der går kjolen rett ned i en søylelignende silhuett under bysten, uten fokus på midjen. Virkelighetens empire-korsetter var relativt korte, eller lange, men mer avslappede korsetter som ga støtte til bysten, men ikke hadde til hensikt å snøre inn midjen.

Bridgerton, 2020. © Netflix
Foto: Netflix

Skuespillere klager gjerne høylytt i media etter filminnspillinger som innebærer korsett som en del av kostymet. Det er naturligvis uvant for en moderne kropp å bli buret inne med snører og spiler, men det mange ikke vet, er at passform og godt håndverk er avgjørende for en viss komfort. Dette er som regel fraværende i kostymesammenheng, sammenlignet med de historiske korsettene. Et vellaget korsett former seg etter kroppen ved kontinuerlig bruk. Dette er 1700-talls-snørelivet fra røntgenfotograferingen et tydelig eksempel på.

Hvor små var de korsetterte fortidskvinnene egentlig?

En annen seiglivet myte om korsettet handler om størrelse. Når man har målt snøreliv og korsetter i samlinger verden over, vil det kanskje overraske at de fleste korsetter som har overlevd til i dag, ikke nødvendigvis er spektakulært små. Hva som avgjør hvilke ting som har overlevd århundrene, kan naturligvis ha flere årsaker, og derfor skal man ofte være forsiktig med å trekke konklusjoner på bakgrunn av størrelsen på de plaggene som har overlevd – såkalt «survivor’s bias». Noen av korsettene og snørelivene var kanskje i en liten størrelse, som bare kunne brukes i en kort periode i løpet av livet, eller mens en bestemt silhuett var på moten. Eller så var korsettet kanskje spesielt pent eller såpass kostbart at man tok ekstra godt vare på det.

Når man finner et usedvanlig lite korsett, så er det heller ikke sikkert at det var den faktiske midjestørrelsen til kvinnen som bar korsettet i sin tid. Det er veldig individuelt hvor mye mindre man potensielt kan bli med et korsett, det handler i stor grad om hvordan kroppsfett kan fordeles. Derfor vil i utgangspunktet slanke personer generelt kunne krympe færre cm enn hvis man har mer kroppsfett som kan omfordeles.

Det vi vet i dag, er også at «vanity sizing» – altså størrelser som ikke nødvendigvis tilsvarer plaggets eller brukerens faktiske kroppsmål, også var et utbredt fenomen når det kom til korsetter. Det vil si at man for å innbille seg selv (eller andre) om at man kunne oppnå et mindre midjemål enn det som reelt sett var mulig, kjøpte et korsett med det ønskelige midjemål og lot åpningen med snøringen bak være litt mer åpen enn den kanskje var laget for. Det er også viktig å huske på, at det alltid ville være noen centimeter åpning bak på et korsett når man har det på kroppen, så hvis man måler et korsett som er helt lukket, vil det uansett være misvisende. Men mye tyder på at skrekkhistoriene vi hører om tilsynelatende umulige midjemål, er overlevende fortellinger fra kvinnene som valgte å presse korsettet til sitt ypperste gjennom «tight lacing». Dette var langt fra normen for helt vanlige 1800-tallskvinner.   

Er vi ferdig med korsettet?

Uidentifisert kunstner, Dronning Mauds aftenkjole, 1913–1914
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Et nytt skjønnhetsideal skulle bety slutten for det omstridte korsettet. I hvert fall i sin mest typiske form. En mer «naturlig» figur ble målet, men mange brukte stadig korsetter og korsettlignende midler for å oppnå det tilsynelatende naturlige. Den neoklassiske søylelignende moten, fra moteskapere som Lucile (Lady Duff Gordon, som var passasjer og overlevende på det dødsdømte skipet Titanic), Paul Poiret og Madeleine Vionnet, skapte et nytt ideal i tiden rundt første verdenskrig. Det å være slank ble nå en vesentlig del av den moteriktige «søylelignende» silhuetten.

Undertøy på Tekstilmessen, 1957
Foto: Leif Ørnelund / Oslo Museum

Slankekultur og et slankt kroppsideal har deretter diktert motebildet helt fram til vår tid. Sammen med den slanke kroppen følger et ubønnhørlig ungdomsideal. Korsettet fortsetter å eksistere i ulike former for å oppnå en smal og moteriktig silhuett med hofteholdere (som også holder strømper oppe helt til strømpebuksen og skaper moterevolusjon på slutten av 1950-tallet) og elastiske midjekorsetter. I 1947 kommer et rungende ekko av de viktorianske timeglassilhuettene, og dermed en ny trend for (lette og moderne) korsetter, tilbake i motebildet med moteskaperen Christian Diors ikoniske «New Look».

Kvinne på catwalk i undertøy
Dita Von Teese i Jean Paul Gaultiers korsettkreasjon på catwalken i 2020.
Foto: AFP

På slutten av 1960-tallet blåser nye vinder i retning av kroppen som «prosjekt», der et muskuløst korsett, som du selv står for å bygge og vedlikeholde, gradvis får innpass i motebildet. På 1980-tallet er fitness-manien absolutt og ideen om at vi egenhendig skal trimme kroppen inn i det gjeldende idealet, regjerer. Ideer om kvinnekroppen og kropp i det hele tatt er i konstant endring, med eller uten korsett. Vi slipper tilsynelatende ikke utenom det faktum at ulike kroppstyper kommer på mote. I stedet for å kjøpe et nytt korsett som skaper den ønskelige silhuetten, virker dagens idealer til å diktere at vi omformer kroppen i seg selv – gjennom trening, kosthold eller plastisk kirurgi. I dag ser vi et større mangfold av kroppsidealer, men det virker som om det fremdeles er et stykke å gå før vi er frigjort fra dem.

Man skulle kanskje tro at korsettet forble et av fortidens skrekkabinetter, men korsettet fortsetter å hjemsøke oss i nye varianter i dag. «Shapewear» som Spanx eller super-influenceren Kim Kardashians Skims, som skal gi den ‘riktige’ formen under stramme kjoler, løftende treningstights og hold-in strømpebukser, eksisterer side om side med skepsisen over fortidskvinnenes rigide korsettering. De fleste «haute couture»-plagg av kjente moteskapere, som du ser på røde løpere eller på en runway, har også en eller annen form for innebygget korsett. Moteskapere som Vivienne Westwood, Alexander McQueen og Jean Paul Gaultier (ved hjelp av den ikoniske moderne korsettmakeren Mr. Pearl), har gjort stor suksess ved å inkorporere korsetter og korsettdetaljer i flere av sine kolleksjoner.

Kim Kardashian på Met-gallaen i 2019
Foto: Justin Lane

Korsett og snøreliv fikk nylig en renessanse med romantiske mikrotrender som «cottage-core», «royal-core» og antrekk inspirert av periodefilm og strømme-serier i sosiale medier. For øyeblikket kryr det dessuten av snørte korsettinspirerte detaljer i mote- og gatebildet, da det tidlige 2000-tallet med alle sine snøredetaljer er ubønnhørlig tilbake. Korsettet har historisk sett vært knyttet til en idé om hyperfeminitet. I dag fremstår korsettet som et mer mangfoldig motefenomen, et som alle som ønsker et feminint uttrykk enkelt kan snøre seg inn i.

Spørsmålet er dermed ikke om vi er ferdige med korsettet, men om vi noensinne blir det.

Om skribenten

Forfatteren av denne artikkelen er Ida Cathrine Holme Nielsen (f.1990). Hun er film- og moteskribent for diverse tidsskrifter med særlig fokus på motehistorie. Hun har en mastergrad i film- og audiovisuell estetikk og har vært gjesteforeleser i film og mote ved Oslo Met.

Kilder