Tekst av kurator formidling Helga Gravermoen
Aase Texmon Rygh, også kalt «The Grand Old Lady», hadde et langt og innholdsrikt kunstnerskap. I hennes tidlige arbeider var kroppen et sentralt motiv. Etter hvert løsrev hun seg fra det mer gjenkjennelige, og begynte å eksperimentere med abstrakte former basert på universelle matematiske prinsipper.
Jeg er veldig opptatt av ro. Jeg ønsker at folk skal lete etter en ro de mangler i seg selv og i tiden.Aase Texmon Rygh, i utstillingen «Aase Texmon Rygh. Modernisme for alltid!», Nasjonalmuseet 2014


Fra kontroversiell til feiret
Som mange andre pionerer, møtte Texmon Rygh motstand tidlig i karrieren. Først 13 år etter debuten på høstutstillingen i 1950 ble hun tatt opp som medlem i Norsk billedhuggerforening.
I løpet av sin karriere hadde Texmon Rygh flere separatutstillinger og deltok på utallige kollektivutstillinger. Mer enn 40 av hennes skulpturer kan sees i det offentlige rom, blant annet i Asker, Oslo, Haugesund og Alta. I 2001 ble hun i en alder av 76 år utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden. Året etter ble hun representert ved den ledende kunstmønstringen Documenta i Kassel, Tyskland. Nasjonalmuseet viste for første gang en separatutstilling med hennes arbeid på Museet for samtidskunst i 2014. Da var hun 89 år gammel. I dag regnes Texmon Rygh som en av våre aller viktigste skulptører eller billedhuggere, og anses for å være en av Norges første modernister.
Aase Texmon Rygh
- Født 13. april 1925, Dyrøy i Troms.
- Død 21. mai 2019.
- Gift med Thorbjørn Rygh, industridesigner og interiørarkitekt.
- Utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og Kunstakademiet i København. Arbeidet ett år i billedhugger Trygve Dammens atelier.
- Nasjonalmuseet har 23 verk av Aase Texmon Rygh i samlingen.
- De tre verkene «Piruett», «Lang, lang rekke» og «Stående møbius» skal vises i samlingsutstillingen i det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen.
