Rosa og røde blomster
Frida Hansen, Det norske Billedvæveri (produsent), «Kveder» / «Tjørn», 1903
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Barndomsdrømmen

Kvinne ved veven
Hansen behersket hele prosessen, fra farging av garn til utarbeidelse av kartong, og sto selv for overføringen til veven.
Foto: Ukjent fotograf og år / Unknown photographer and year

For å tjene til livets opphold startet hun en broderiforretning. Hun kom snart over noen gamle åklær fra Telemark som skulle repareres.

De tradisjonelle vevnadene med stedegne mønstre fascinerte henne dypt. På rekordtid lærte hun seg å veve og i årene som fulgte etablerte hun et nytt grunnlag for en videre norsk tekstilkunst.

Frida Hansen

  • Frederikke Bolette (kalt Frida) Hansen, f. Petersen
  • Født: 8. mars 1855 i Hillevåg i Stavanger
  • Lærte å veve hos Kjerstina Hauglum i Sogn
  • Etablerte Norges første plantefargeri i Stavanger i 1889

  • Opprettet Atelier for haandvævede norske Tæpper i 1890

  • Etablerte vevaterlier på Tullinløkka i Oslo i 1892

  • Etablerte sammen med Randi Blehr aksjeselskapet Norsk Aaklæde – og Billedtæppe-Væveri i 1897

  • Tok patent på veveteknikken Transparents i 1897

  • Mottok kongens fortjenestemedalje i gull i 1915

  • Døde 12. mars 1931 i Oslo

Sin helt egne fargepalett

Et eventyr slott med forskjellige skikkelser og rosa farger
Frida Hansen, «Eventyrslottet», 1907
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen

Et selvstendig kunstuttrykk

Kalender
En kalender fra The Studio fra Nasjonalmuseets samling.
Foto: Nasjonalmuseet

The Studio

Tidsskriftet The Studio: An illustrated Magazine of Fine an Applied Art kom første gang ut i England i 1893. Her kunne man holde seg oppdatert om datidens mest fremtredende kunstnere, arkitekter og formgivere. Frida Hansen abonnerte på The Studio, som var en viktig inspirasjonskilde.

Drømmende sommernatt i naturen
En sommernattsdrøm 1914. Utført i nedtonede farger med innvevde sølvtråder. Frida Hansen, «Sommernattsdrøm», 1914
Foto: Nasjonalmuseet / Dag André Ivarsøy

En transparent teknikk

I 1897 tok Frida Hansen patent på sin transparentteknikk der hun vekslet mellom tette og gjennomskinnelige partier i vevnaden. Med denne dekorative teknikken kunne hun la sin kjærlighet til blomster og organiske vekster utfolde seg med stor frodighet. De luftige og elegante tekstilene ble svært populære og kunne brukes som romdelere og portierer.

Unorsk?

Hansens billedvev vekket begeistring i utlandet, men hjemme ble hennes arbeider ofte kritisert for å være "unorske". I tiden rundt unionsoppløsningen med Sverige var det ønsket at dekorative kunstnere skulle gjenspeile norsk nasjonal identitet. Gerhard Munthes tekstilmønstre var populære, med deres inspirasjon fra norske folkeeventyr, sagn og historier fra vikingtid og middelalder.

Frida Hansen lot seg også påvirke av det nasjonale, men ble særlig forbundet med internasjonale impulser som sto i motsetning til det å skape en nasjonal identitet. Dette var årsaken til at hun ble kjøpt inn av de fleste store museene i Europa, men ikke ble anerkjent av de norske museene før mye senere.

Jeftas datter ble laget til Jubileumsutstillingen på Frogner i 1914. Frida Hansen, «Jeftas datter», 1913
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Litteratur