Tekst av seniorkurator formidling Ellen Lerberg

Motiver inspirert av julens budskap har lange tradisjoner innen kunsten.

I Nasjonalmuseets samling finnes mange eksempler fra flere tidsperioder på hvordan kunstnere har framstilt den nybakte moren, Maria, og hennes sønn, Jesus. Tradisjonelt er hun kledd i blått og rødt. Fargene symboliserer kjærligheten og Maria som evig himmeldronning. Det lille Jesusbarnet er nakent, iført lendeklede eller en hvit kjortel. Påkledningen hans kan ses som et symbol på hans kommende død.

Den hellige familie

I noen sammenhenger er motivet utvidet til å inkludere Josef. Ofte er han plassert i bakgrunnen, men i motivet Den hellige familie utgjør Josef sammen med mor og barn en helhet. Han skiller seg likevel ut, med en mørkere hudfarge. Mor og barn har samme lyse hud, og har kroppslig kontakt. I forgrunnen ses druer og to epler, symboler på liv, men også død.

Jomfru Maria med Jesusbarnet og Josef.
Ukjent kunstner, Quinten Metsys (kunstner for motiv), «Den hellige familie», antagelig begynnelsen av 1500-tallet.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
Jomfru Maria og Jesusbarnet med eple
Lucas Cranach d.e., hans verksted, «Maria med barnet», ca. 1518.
Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion
Jomfru Maria med Jesus barnet
Albrecht Dürer, «Maria med diende Jesusbarn», 1519 (plate).
Foto: Nasjonalmuseet
Maria og Jesusbarnet
Gerard David (tilskrevet), «Madonna med Jesusbarnet», ca. 1500.
Foto: Nasjonalmuseet / Jacques Lathion
Jomfru Maria og Jesusbarnet omgitt av fire menn med gaver.
Ukjent tysk kunstner, «Kongenes tilbedelse», antagelig mellom 1490 og 1500.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Kontakt