Spillindustrien

Dataspill er en global underholdningsindustri i enorm skala. I 2020 vokste den ytterligere, med en beregnet omsetning på rundt 180 milliarder amerikanske dollar.

Samtidig er spill mer varierte enn noen gang. De siste par årene har i underkant av 10 000 nye spill blitt sluppet hvert år på PC-spillbutikken Steam. Småutviklere, av og til bare en person, lager personlige, unike spillopplevelser med eksperimentelle visuelle uttrykk. Andre megaselskaper med tusener av ansatte bruker milliarder på å lage store, detaljerte og realistiske verdener. Og med vidt forskjellige uttrykk følger forskjellige inspirasjonskilder. 

Fra lerretet til tv-skjermen

Kunstnernavn som Hokusai har blitt nevnt i omtalen av spillet «Okami». Skjermbilde: Capcom
Aner vi van Gogh i disse Mario-spillene? F.v. «New Super Mario Bros U» (2012) og «Super Mario World 2: Yoshi’s Island» (1995)
Foto: Nintendo

Norsk nyvinning

Daglig leder Tobias Kaasa Fossheim i den norske spillutvikleren Krillbite («Mosaic» og «Among the Sleep») mener designere og utviklere av spill generelt lar seg inspirere av kunsthistorien.

–  Det er jo spennende at alt visuelt; enten det er spillgrafikk, animasjonsfilm, illustrasjon eller for den saks skyld webdesign spiller på de samme grunnprinsippene i kunst. Proporsjon, farge, former, kontrast og komposisjon er hjørnesteinene også i spill, sier Fossheim.

Krillbite lot seg inspirere av hvordan gamle og nye kunstnere bruker disse elementene i malerier.

– Både for uttrykket i seg selv, men også for utfordringen vår i å se hvordan vi kan bruke de samme virkemidlene i et helt nytt medium.

Fra det nye norskproduserte spillet «Sunlight».
Foto: Krillbite Studio
Ruslende folk og dagligliv langs elven en solfylt dag
Claude Monet, «Vår ved Seinens bredd», 1878.
Foto: Nasjonalmuseet / Anne Hansteen Jarre
Artist jobber med spillet «Sunlight» i VR.
Foto: Krillbite Studio

Umulig arkitektur blir mulig

«Bloodborne» ble lansert i 2015. Skjermbilde: Sony Computer Entertainment Inc.
Giovanni Battista Piranesi, «Imaginære fengsler X», antagelig 1745 (plate) / 1760–1775 (trykk)
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Museets verk inn i spill, og spill inn i museet?

Jobber ... Jobber ...
Jobber ... Jobber ...