Spillindustrien
Dataspill er en global underholdningsindustri i enorm skala. I 2020 vokste den ytterligere, med en beregnet omsetning på rundt 180 milliarder amerikanske dollar.
Samtidig er spill mer varierte enn noen gang. De siste par årene har i underkant av 10 000 nye spill blitt sluppet hvert år på PC-spillbutikken Steam. Småutviklere, av og til bare en person, lager personlige, unike spillopplevelser med eksperimentelle visuelle uttrykk. Andre megaselskaper med tusener av ansatte bruker milliarder på å lage store, detaljerte og realistiske verdener. Og med vidt forskjellige uttrykk følger forskjellige inspirasjonskilder.
Fra lerretet til tv-skjermen



Norsk nyvinning
Daglig leder Tobias Kaasa Fossheim i den norske spillutvikleren Krillbite («Mosaic» og «Among the Sleep») mener designere og utviklere av spill generelt lar seg inspirere av kunsthistorien.
– Det er jo spennende at alt visuelt; enten det er spillgrafikk, animasjonsfilm, illustrasjon eller for den saks skyld webdesign spiller på de samme grunnprinsippene i kunst. Proporsjon, farge, former, kontrast og komposisjon er hjørnesteinene også i spill, sier Fossheim.
Krillbite lot seg inspirere av hvordan gamle og nye kunstnere bruker disse elementene i malerier.
– Både for uttrykket i seg selv, men også for utfordringen vår i å se hvordan vi kan bruke de samme virkemidlene i et helt nytt medium.



Umulig arkitektur blir mulig

