Skrevet av kommunikasjonsrådgiver Alv Hågård Gustavsen
Munchs tidlige bilder skapte dels forargelse og debatt i sin samtid, for omtrent 120 år siden. Første gang påskriften nevnes er i forbindelse med en utstilling i København i 1904, elleve år etter at Munch malte Skrik i 1893. Da mente en dansk kritiker at en ukjent tilskuer må ha gjort dette. Det er lett å se for seg at en indignert publikummer i møte med Skrik, tok blyanten fatt og direkte kommenterte hva han mente om både verket og dets opphavsmann. Men det var ikke slik det skjedde.
Nye undersøkelser ved Nasjonalmuseet avdekker nemlig at skriften tilhører Edvard Munch selv.
Mai Britt Guleng er kurator ved Nasjonalmuseet og har jobbet mye med Edvard Munch. Skrik er et av flere verk som har blitt konservert og undersøkt siden det gamle Nasjonalgalleriet stengte. Blant annet er maleriet fotografert med infrarødt kamera. Her kommer skriften tydelig frem fra den malte bakgrunnen og plutselig ble historien en annen.
– Det er ingen tvil om at påskriften er Munchs egen. Både håndskriften i seg selv og hendelser fra da Munch viste maleriet for første gang i Norge, bygger opp under denne konklusjonen, sier Guleng.
– Man må gå ganske nærme for å se påskriften. Det er ikke ofte vi finner slike påskrifter på malerier, særlig ikke på et av verdens mest kjente. Til å være et så viktig verk i verdenskunstens historie har påskriften vært viet påfallende lite oppmerksomhet.
