Et nytt vennskap

Rivaleri i emning

Når kunsten forsoner

Lampeskulpturer i grått
Alina Szapocznikow, «Pour Louise», 1969 © Alina Szapocznikow / BONO, Oslo 2023. Collection The Easton Foundation

Etter en kveld med Alina og vennene hennes skrev Bourgeois oppløftet i et brev hjem: «Ingen selger, men alle kunstnerne viser ting for hverandre. Det er flotte utstillinger her, og jeg er glad for at jeg tok denne reisen.» Alina presenterte Bourgeois for vennene og bekjentskapene sine, blant dem Roman Polanski og de polske kunstnerne Magdalena Abakanowicz og Zofia Butrymowicz. Hun forærte også Bourgeois to av sine fargede lamper i polyesterresin, og Bourgeois gjengjeldte denne vennskapsgesten og lovet å sende en versjon av arbeidet Sleep. Fotografiet av henne og en diger «sleeping» fallos i Carrara i 1967 kan ha inspirert Szapocznikow til å la seg fotografere mens hun arbeider med det monumentale verket Big Bellies in 1968.

Lateks, leire og lidenskap

De to fant ikke sammen bare fordi de var kvinnelige billedhoggere i et så å si totalt mannsdominert miljø. Det var minst like mye deres interesse for de samme kunstneriske problemstillingene, rent konkret knyttet til materialer og teknikker så vel som innhold, som gjorde at de fant tonen. Bourgeois hadde eksperimentert med lateks og leire i arbeidene som var med i utstillingen Eccentric Abstraction.

Kvinne jobber med skulptur
Louise Bourgeois som jobber med «Sleep II» i Pietrasanta, Italia i 1967. © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
Foto: Studio Fotografico, I. Bessi, Carrara.

Verkene fra et livslangt samarbeid

Kilder