Tekst av samlingsmedarbeider Janne Helene Arnesen

Kunstindustrimuseet tok tidligere inn en stor andel portrettmalerier hvor motivet var mye viktigere enn kunstner og opprinnelse. Det er først i nyere tid at disse kunstverkene har fått fortelle sin egen historie.

Direktørens drøm om drakt

Thor B. Kielland var direktør ved Kunstindustrimuseet i Oslo mellom 1928 og 1960, og en tydelig skikkelse i museums-Norge. Kielland jobbet for å få etablert et eget draktmuseum i Oslo. Det lykkes han ikke med, men han var ansvarlig for to store bemerkelsesverdige draktparader i 1933 og 1952. Med paradene fikk han presentert drakthistorien på en spektakulær måte, med byens borgere kledd i historiske antrekk, akkompagnert av dans, musikk og foredrag. Kunstindustrimuseets mål var å dokumentere alt av historiske drakter i Norge, og med dette etablere en fortelling om den norske bynære moten, med sine europeiske impulser.

Et lite bidrag til drakthistorien

I 1952 ga direktøren ut en liten bok kalt Draktbilder i Kunstindustrimuseet i Oslo.