Albumcover
Inger Sitter, Alf Andersen, Philips Records, plateomslag, 1964 © Sitter, Inger/BONO
Foto: Nasjonalmuseet

Norske kunstneres innflytelse på musikken

Maleren Inger Sitter er et av de tidligste eksemplene på en kunstners innflytelse på et platecovers sluttresultat i Norge. I 1964 hadde hun et gjennombrudd med teksturrike collage-malerier ispedd utrevede papirremser fra avisenes forsider. Da den brått avdøde fløytevirtuosen Alf Andersen skulle hedres med et album viet hans musikk, brukte Sitter nettopp bilder og konsertanmeldelser fra aviser til å lage coveret. På en sort bakgrunn blandet med grafiske strøk i rødt, hvitt og blått, visualisere hun den norske tonekunstneren som hadde gått ut av tiden i ung alder.

Seks år senere skapte grafikeren og primus motor i Svein Finnerud Trio et av Norges første gatefold, eller utbrettbare cover, hvor opptil flere av hans kunstnervenner bidro både inni og utenpå. I utslått tilstand ga omslagene rom for større eller flere grafiske oppslag og informasjon om albumet, såkalte liner notes. Selv om sluttproduktet skulle signalisere hvilken sjanger trioen tilhørte, utfordret de formatets ytterpunkter med forskjellige uttrykk som popkunst, tegning og foto. 

Nerdrum i omsluttende form

Albumcover
Odd Nerdrum, Team Trykk AS, Sonet, «Friendship-Junipher Greene», 1971 © Nerdrum, Odd
Foto: Nasjonalmuseet
Odd Nerdrum foran maleriet «Tidens skjønnhet», 1970–71.
Foto: Bergens Tidende

Punkens inntog

Albumcover
Andrej Nebb, Tom Sandberg, Uniton Records, «Holy Toy. Warszawa», 1982 © Sandberg, Tom, Nebb, Andrej
Foto: Nasjonalmuseet
Albumcover
Dagfinn Knudsen, Uniton Records, «Svart Klovn (Knust Knekt / Macho Manifest)», 1983 © Knudsen, Dagfinn
Foto: Nasjonalmuseet

Vinylplatas død?

Albumcover
Christopher Nielsen, Sonet (Produsent), «Alt kan repeteres. Jokke & Valentinerne», 1994 © Nielsen, Christopher/BONO
Foto: Nasjonalmuseet
Albumcover
Hedvig Mollestad Trio, Kim Hiorthøy, Rune Grammofon, «Enfant Terrible», 2014 © Hiorthøy, Kim
Foto: Nasjonalmuseet