Foto: Fabio Lovino / HBO
Stort tablå der nakne mennesker er henslengt i en hage
Lucas Cranach d.e., «Gullalderen / Kjærlighetens hage», 1534.
Foto: Nasjonalmuseet 
Tanya (Jennifer Coolidge) og Greg (John Gries) i andre sesong av The White Lotus.
Foto: Fabio Lovino / HBO

Blant de bedre stilte var renessansen og barokken en tid for konsumpsjon og utsvevende livsstil; kardinaler og fyrster kjøpte kunst i dyre dommer og bygget palasser til så høye summer at de måtte bo uten møbler resten av sin levetid. Bordellene fløt over, og syfilisen spredte seg som ild i tørt gress. 

Men Intet godt finner den som fullstendig hengir seg til verdslige gleder. Venus knuget seg fast til uimotståelige Adonis, men fikk aldri hans kjærlighet i retur. I likhet med Tanyas noe unnvikende ektemann Greg, er det egentiden Adonis setter høyest. Han gir Venus en leksjon i hvordan skille mellom kjærlighet og lyst, før han stikker til skogs der han overfalles av et villsvin. Hva som egentlig skjedde med Greg er på dette tidspunktet uvisst. 

Ensfarget tegning av Venus og Adonis i omfavnelse
Giorgio Ghisi, «Venus og Adonis», 1557 
Foto: Nasjonalmuseet 
Davidsz. de Heem, «Frukt og vin, maleri», mellom 1636 og 1663.
Foto: Nasjonalmuseet
Nakne kvinner og et horn med frukt.
Frans Snijders (attribuert etter Rubens), «Tre nymfer med overflødighetshorn», 1628.
Foto: Frode Larsen / Nasjonalmuseet
Jobber ... Jobber ...
Tegning der Maria og Jesusbarnet har en apekatt ved føttene
Albercht Dürer, «Maria med apekatten», 1498.
Foto: Nasjonalmuseet
Quentin (Tom Hollander) og Tanya (Jennifer Coolidge) i andre sesong av The White Lotus.
Foto: Courtesy of HBO
Albie (Adam DiMarcio) og Lucia (Simona Tabasco) i andre sesong av The White Lotus.
Foto: Fabio Lovino / HBO
J.C Dahl, «Vesuv sett fra Napoligolfen», 1820.
Foto: Nasjonalmuseet
Cameron (Theo James) og Ethan (Will Sharpe) i andre sesong av The White Lotus.
Foto: Fabio Lovino / HBO

«We gotta get the F-ck out of here!”

Lik det dødelige basketaket som fant sted mellom Antaeus og Herakles i antikkens myter, kulminerer dramaet i et overmodent oppgjør mellom Ethan og Cameron.

Michel (d.e) Corneilles fortolkning av kampscenen mellom de to alfahannene er tegnet i èn stor halvsirkelformet bevegelse. Den starter i Herakles` knyttneve øverst i midten av motivet og ender nederst til høyre der det ligger et villsvin med bena til værs. Villsvinet er et symbol på griskhet; en av de syv dødssyndene som fører til at det som skulle være en siste hyggelig svømmetur før hjemreisen, blir en svært ubehagelig overraskelse for en av hotellets badenymfer.