Varighet: 2 skoletimer (90 minutter)
Maksimum elevantall: 30
Klassetrinn: 8.-10- trinn
Sted: På Nasjonalmuseet
Forespørsler sendes til: Mei Silja Szetu, mei.szetu@nasjonalmuseet.no
Tema
Vi beveger oss igjennom saler med kunst fra 1900-tallet fram til vår samtid. Vi oppholder oss i ulike soner i museet hvor det er lett å få oversikt og ha rolige samtaler. Elevene deles inn i mindre grupper slik at de kan undersøke kunsten i samlingen med god konsentrasjon.
Gjennom kroppslige øvelser får elevene mulighet til å bremse tiden, forlate verden «der ute» og oppdage detaljer i verkene. På denne måten skapes nye møter og ny forståelse for hva kunst er eller kan være.
Midtveis i programmet får elevene tildelt kameraer. Gjennom en fotooppgave er de med på å lage en omvisning med kunstverk de selv har valgt. På museet blir klassene veiledet av profesjonelle formidlere. Formidlingen tilpasses til de ulike klassenes behov.
Formidling er utviklet i samarbeid med museets ungdomsråd mellom 13-16 år. Den somatiske delen av formidlingen er utviklet i samarbeid med Otto Ramstad og Olive Bieringa, BodyCartography Project.
Formidlingsopplegg
I første del av programmet setter vi av tid til at elevene føler seg velkomne, sett og blir kjent med oss. Elevene får i oppgave å utforske utstillingssalene parvis og gruppevis. De ledes inn i salene hvor de blir kjent med rommenes tema og kunstverk igjennom kroppslige oppgaver. De får mulighet til å «se kunst» med flere sanser som hørsel, lukt og taktilitet.
I andre del av programmet får hver gruppe utdelt et Instax-kamera. Med dette skal de ta bilder av et verk som har fanget blikket deres, og finne et ord som kan følge med bildet. Etter å ha valgt hvert sitt bilde får de printe det ut direkte fra kameraet.
I den siste delen samles klassen, og vi ser på bildene i felleskap. Elevene blir oppfordret til å dele sine betraktninger og valg med hverandre. Deretter samler formidlerne inn fotografiene og stokker dem om som spillekort. Et tilfeldig utvalg blir trukket ut, og danner en avsluttende omvisning med en felles samtale.
Læringsmål
Tilbudet kan bidra til:
- At elevene utvikler seg gjennom sansning og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter. ( 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang )
- Å demonstrere at kulturelle opplevelser har en egenverdi. Elevene skal få oppleve et variert spekter av kulturuttrykk gjennom sin tid i skolen. ( 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang )