Varighet: 1 time med kun vandring. 1,5 time inkludert ettersnakk.
Maksimum elevantall: 30
Antall utøvere: 1-2
Målgruppe: Mellomtrinnet
Sted: Foregår utendørs, men det er behov for et lokale (startpunkt/endepunkt) til oppbevaring av utstyr, ladning av hodetelefoner, introduksjon og avsluttende samtale.
Forespørsler sendes til: mei.szetu@nasjonalmuseet.no
Lydvandringen tar utgangspunkt i det elevene ser rundt seg i sin egen by, for å belyse temaer som identitet, medborgerskap, bærekraftig stedsutvikling og arkitektur. Her løftes et hav av ulike blikk og perspektiver fram. Vi får høre stemmer som representerer elementer man kan finne i de fleste byer, i kombinasjon med betraktninger fra folk fra stedet vandringen foregår. Sammen åpner de opp for både kollektive og individuelle refleksjoner. I løpet av en opplevelse som byr på sanselig og fysisk utforskning av omgivelsene, blir det tydelig at det kan finnes mange tolkninger av et sted.
Sammen med to formidlere får elevene følge en forhåndsbestemt rute. På ørene får de et lydspor laget spesielt for stedet; ulike forhåndsinnspilte betraktninger, fortellinger og samtaler er vevd sammen med musikk og lydopptak fra hver by. Både mennesker, dyr og andre urbane elementer blir gitt en stemme gjennom fiktive karakterer som Bob Betong, Deniz Due og Pernille Plass.
Fra lydsporet får elevene også enkle, fysiske oppgaver som kan åpne opp for ytterligere nye perspektiver på byen de befinner seg i. Oppgavene kan for eksempel være å stå stille midt i gaten, å danse, eller å plassere seg i omgivelsene med utgangspunkt i ulike utsagn.
Når vandringen er ferdig samles elevene til en samtale, hvor de får muligheten til å reflektere videre rundt livet i byen og hvordan steder kan utvikles i fremtiden.
Læringsmål:
Tilbudet er relevant for det tverrfaglige temaet «Demokrati og medborgerskap», der elvene blant annet skal «øve opp evnen til å tenke kritisk, lære seg å handtere meningsbrytinger og respektere uenighet.»
Innen Samfunnsfaget er tilbudet spesielt relevant når det gjelder følgende læringsmål: Reflektere over hvem som har makt, hva et demokrati er, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å påvirke avgjørelser.
Tilbudet har som mål å styrke forståelsen av demokratisk deltakelse, fellesskap og fremtidskompetanse, og gi barna en aktiv rolle i å forme tanker om samfunnet.