Nasjonalmuseet sett fra utsiden, med lyshallen opplyst og to trær i forkant
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design © Nasjonalmuseet
Foto: Iwan Baan

I perioden 2023–2027 lyses det ut fire stipendiatstillinger, finansiert av Nasjonalmuseets samarbeidsavtale med Fredriksen Family Art Company (FFAC).

Stipendiatutlysningene er åpne tematisk, og kan romme prosjekter innen forskningsfeltene Nasjonalmuseet representerer: Kunsthistorie, konservering, formidling og museologi. Museet har ansvar for å utvikle, forvalte, forske på, tilgjengeliggjøre og formidle Norges største samling av kunst, arkitektur og design. I dette oppdraget er forskning sentralt.

Det første ph.d.-stipendet ble tildelt kunsthistoriker Adine Lexow med hennes pågående doktorgradsgradsprosjekt «Frida Hansen: Weaver, Gardener, Artist, Woman».

Søknadsfristen til den andre utlysningen gikk ut 28. april 2024.

Les Nasjonalmuseets strategi for forskning og utvikling her

Om doktorgradsamarbeidet

• Nasjonalmuseet har inngått et doktorgradssamarbeid med Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, som består av fire ph.d.-stipendiater.
  • Stipendiatene vil følge fakultetets ph.d.-program.
  • Målet er å bidra til å styrke institusjonenes forskningsmiljøer, og videreutvikle den faglige kontakten mellom miljøene.
  • Forskningsstipendene finansieres gjennom museets samarbeidsavtale med Fredriksen Family Art Company (FFAC).
  • Den første stipendiaten startet i januar 2024, og den andre utlysningen av Fredriksen Scholarship gikk ut 6. mars 2024
  • Nasjonalmuseet har ansvar for utformingen av utlysningene og tildelingen av forskningsstipendene.
  • Nasjonalmuseet følger det forskningsetiske prinsippet om forskningens uavhengighet. Det er en forutsetning for alle Nasjonalmuseets samarbeid at den enkelte forsker er fri i sitt arbeid, uten innblanding i valg av metode, resultater eller valg av formidlingsform.