Forskningsprosjektet utforsker tilstandsproblemer i moderne malerier av kunstnere assosiert med Cobra-bevegelsen eller utstillinger som «Art Autre». Gjennom undersøkelser av hvordan myk dryppende maling manifesterer seg i et utvalg malerier, gir prosjektet ny kunnskap som utfordrer tidligere forskning om Asger Jorns og Karel Appels kunstnerskap.
Målet med prosjektet var å forbedre forståelsen av tilstandsproblemer observert i moderne kunstverk som inneholder myk og dryppende maling, og grunnene til at skader oppstår. Undersøkelsene var konsentrert om 23 malerier, fra perioden 1946–1972, av Asger Jorn, Karel Appel og fire andre kunstnere som alle på et tidspunkt var assosiert med enten Cobra-bevegelsen eller utstillinger som Art Autre.
Gjennom undersøkelsene har flere etablerte ideer om den kunstneriske produksjonen og avhengigheter til assosierte tilstandsproblemer blitt utfordret:
i) Ideen om såkalte gode og dårlige materialer.
ii) Mangel på utdannelse og kunnskap om materialbruk og påføringsteknikker hos enkelte kunstnere.
iii) At økonomisk vanskelige forhold direkte har påvirket kvalitet og varighet av de moderne kunstverkene som ble laget.

Resultatene presenteres i avhandlingen «Franske forbindelser: myk og dryppende maling i Cobra og Art Autre (1949-1972).» Et sentralt funn ved forskningen er at problemer med myk og dryppende maling særlig oppstår i malerier fra perioden kunstnerne jobbet i Paris, under relativt gode økonomiske forhold. De brukte da kunstmaling fra forskjellige franske produsenter som Lefranc, Lefranc-Bourgeois, Lefevbre-Foinet og Adam Montparnasse.

Forskingsprosjektet har gitt flere nye innsikter i kunstnerisk praksis som åpner for nytolkning av Cobra-bevegelsen, og revurdering av tidligere forskning om Asger Jorns og Karel Appels kunstnerskap.
Forskere i prosjektet:
Dr. Ida Antonia Tank Bronken, Malerikonservator, Nasjonalmuseet.
PhD, Universiteit van Amsterdam (UvA).
Veiledere:
Prof. dr. K.J. van den Berg, Universiteit van Amsterdam
Prof. dr. E. Hendriks, Universiteit van Amsterdam
Dette prosjektet har mottatt støtte fra:
UNI-stiftelsen
HZB Helmholtz Zentrum Berlin, Bessy II
Getty Conservation Institute, Science department
Henie Onstad Kunstsenter